Kritiek op Ridderkerkpas

RIDDERKERK - De oppositiepartijen in de gemeenteraad hebben veel kritiek op de Ridderkerkpas, die het gemeentebestuur wil invoeren voor de minima. Met bestedingsmogelijkheden bij slechts drie winkels schiet het volgens Petra van Nes (Echt voor Ridderkerk) zijn doel voor bij. "Je kunt er geen computer mee kopen" hekelt ze het afschaffen van de computerregeling. Met de Ridderkerkpas wil het college ouders en kinderen zelf in de gelegenheid stellen om artikelen te kopen die ze nodig hebben. Volwassenen in de bijstand krijgen € 150 per kalenderjaar op de pas. Voor hun kinderen tussen 4 en 18 jaar komt € 250 per jaar beschikbaar. De jaren dat ze nog schoolgaan komt daar € 150 voor schoolkosten bij. De passen kunnen in Ridderkerk worden besteed bij Coolcat, Hema en Alternate. De Ridderkerkpas kan zo worden benut voor (kinder)kleding, schoolspullen en computerbenodigdheden. "En met de passen van een gezin bij elkaar kun je ook een computer kopen" stelt wethouder Henk Dokter. Hij benadrukt ook dat de bestedingsmogelijkheden van de pas uitgebreid zullen worden. "We zien dit ook niet als een minimapas. We beginnen er mee voor onze minima, maar we willen dat het uitgroeit tot een pas die voordeel kan bieden voor iedere Ridderkerker. Er lopen op dit moment gesprekken om meerdere bedrijven te laten aansluiten" aldus de wethouder.

Naar voorbeeld van de Ooievaarspas in Den Haag is de gemeente hiervoor in zee gegaan met een commercieel bedrijf dat de Ridderkerkpas verder in de markt moet zetten. Met uitzondering van de kosten die de gemeente voor de minima heeft moet het verder budgetneutraal voor de gemeentekas verlopen. Volgens PvdA-fractievoorzitter Arianne Ripmeester is de Ridderkerkse variant van de twee jaar geleden afgeschaft Rotterdampas niet meer dan een loyaliteitspas. "Het is vreemd om dat dan met minimagelden in de markt te zetten. Dit had uit het economiebudget bekostigd moeten worden" aldus de PvdA'ster, die het geen oplossing vindt voor mensen met de laagste inkomens. "Wie weinig te besteden heeft gaat voor schoolspullen niet naar de Hema als die bij Action goedkoper zijn." Henk van Os van 18PLUS vindt dat deze door de gemeente gesteunde pas oneerlijke concurrentie in de hand werkt. Hij vraagt zich ook af wat de kosten voor de winkeliers zijn voor deelname aan de pas.