Ridderkerkse Fatima gaat wereldwijd

RIDDERKERK – Je zou maar gevraagd worden om als Nederlander in Amerika workshops te geven aan henna-artiesten. Dat wil toch wel wat zeggen over je eigen kunnen. We hebben het over Fatima Oulad. Henna-artiest met een henna-obsessie. De Ridderkerkse, alleenstaande moeder is er zelf nog steeds van onder de indruk. ,,Ik ben gevraagd om tijdens een henna-conferentie in Amerika en één in Engeland, workshops te geven aan ruim tweehonderd henna-artiesten van over de hele wereld. Heel bijzonder. Dit najaar is het zover, dan ga ik ernaartoe. Ik ben erg benieuwd hoe het daar zal zijn."

Fatima's verhaal is inspirerend: ,,Ik was een alleenstaande moeder met een peuter van twee jaar. Ik kreeg een bijstandsuitkering en daar wilde ik vanaf. Maar zo gemakkelijk is dat nog niet. Dat ik een negen tot vijf baan niet wilde, werd gezien als dat ik niet bereid was om te werken. Dat was ik natuurlijk wel, maar hoe regel je dat met een kleintje? Ik zag het niet zitten om hem meteen vijf dagen per week naar een opvang te brengen. Gelukkig kreeg ik de mogelijkheid om mijn eigen onderneming op te zetten. En dat werd henna-art.

Toen ik vier jaar was kreeg ik mijn eerste henna-versiering in Marokko, het thuisland van mijn vader. De jaren daarna was mijn vakantie niet compleet voordat ik een henna-versiering op mijn handen had gekregen. Op vrijwillige basis gaf ik al henna-workshops, versierde zo nu en dan eens een bruidje, dus waarom zou ik daarmee niet voor mijzelf kunnen beginnen?"

Het pakte goed uit. Inmiddels alweer tien jaar geleden, startte Fatima haar onderneming en ze blijft nog steeds iedere dag in ontwikkeling. ,,Ik had geen idee dat er een aparte henna-wereld bestaat. Daar ben ik mee in aanraking gekomen via internet. Ik viel al snel op omdat ik ten eerste met een spuit werk – de meeste henna-artiesten werken op een andere manier – en ten tweede omdat ik de Marokkaanse stijl gebruik. Maar ook omdat ik buiten de traditie van henna ben gaan werken. Zoals bijvoorbeeld zwangere buiken versieren. Het is steeds groter geworden en ik geniet nog iedere dag van mijn werk. Het is heel afwisselend. Dan zit ik weer op een festival waar ik iedere vijf minuten een andere hand versier en dan ben ik weer bezig met een bruidje."

Wie een henna-versiering wil laten aanbrengen, hoeft niet met een plaatje bij Faitima langs te komen. ,,Ik versier in freestyle vanuit de losse pols. Ik probeer aan te voelen wat bij de persoon past. Ik gebruik symbolen en deze hebben allemaal hun eigen betekenissen."

Wij zouden denken dat Fatima haar doelen wel bereikt heeft, maar niets in minder waar. ,,Ik zou de kunstwereld wel in willen", zegt ze lachend. ,,Met verf producten gaan versieren. Dat is nog een droom die ik eens wil waar maken."

Meer informatie via www.handoffatima.nl