Meest afwisselende park van Ridderkerk

RIDDERKERK - Uit het vlakke polderland rijzen langs de Rotterdamseweg de begroeide heuvels van het Gorzenbos op. Waar nu de hoge bomen ruisen werd tot 1969 op deze plek het Ridderkerkse huisvuil gestort. Toen de belt vol was werd ze afgedekt met een circa 1 meter dikke laag grond. Hiervoor werd straatvuil gebruikt en aarde die vrijkwam met het graven van een moerasgebiedje, de nieuwe waterzuiveringsinstallatie en een waterpartij. De kale winderige heuvels werden beplant met snel groeiende populieren. Deze pioniersbomen kunnen tegen een stootje en groeien in 10 jaar wel 20 meter hoog. De populieren zorgden voor beschutting van tussen de rijen meegeplante duurzame bomen, zoals eik en beuk. Na bewezen diensten is het merendeel gekapt, om voor de andere bomen ruimte te maken. Voor de aankleding langs de randen en om tochtgaten te dichten zijn struiken als hazelaar, els, vuilboom en meidoorn aangeplant. Over het algemeen zijn soorten gebruikt die van nature in Nederland thuis horen. Deze groeien inmiddels uit tot een natuurlijk aandoende begroeiing.

Achter de heuvels zijn enkele moerasgebieden aangelegd die een prachtig overgangsgebied tussen water en land vormen. In het moeras is riet de voornaamste plant. Door krachtige uitlopers kan ze vlug grote oppervlakten bedekken. Tussen de stengels verzamelen zich slib en plantenresten. Als het maaien achterwege bleef dan zou door opslag van wilg en els het moeras en het riet snel verdwijnen. Dit wordt tegen gegaan door jaarlijks een deel te maaien. In het niet gemaaide gedeelte kunnen veel moerasvogels nestelen. Ook daar kunnen de wilgen weer uitgroeien.

Puinberg

Een beeld bepalend element van het Gorzenpark is de 22 hoge puinberg. Tussen 1973 en 1991 zijn hier 300.000 kubieke meter onverbrandbare afvalstoffen van allerlei aard gestort die door de verbrandings-installatie (AVR) niet verwerkt konden worden. Dat de 'berg' niet wegzakt komt doordat hier de ondergrond niet uit de bij ons gebruikelijke veenlaag maar uit erg zanderige klei (zavel) bestaat. In 2003/2004 werd de berg met 10 meter opgehoogd met aarde die bij grote infrastructurele werken vrij kwamen. Daarna is ze opnieuw ingeplant. Vanaf de 'berg' en de daarop geplaatste uitkijktoren heeft men een prachtig uitzicht op de nieuw ingerichte Crezéepolder, de Ridderkerkse griend en de molens van Kinderdijk.

Groene agenda
Zondag 22 mei: Open dag Vogelklas Karel Schot aan het Afrikaanderplein in Rotterdam van 11.00 tot 16.00 uur.