Geesje Blaak (rechts) zet zit vrijwillige in voor BreiBoezem.

Een gebreide boezem met liefde gemaakt

ROTTERDAM – Op de Zorgboulevard bij het Maasstad Ziekenhuis komt iedere maand een groep van ongeveer tien dames bij elkaar. Zij breien thuis borstprotheses. Op de maandagochtend van dit interview worden de protheses gevuld bij BreiBoezem.

De dames komen uit Ridderkerk, Barendrecht, Heerjansdam en Rotterdam en hebben met elkaar gemeen dat ze van breien houden en dit graag voor een goed doel doen. De gebreide boezems worden veel aangevraagd. Het afgelopen jaar waren er al drieduizend aanvragen in heel Nederland. Het zijn goede vervangers van de uitwendige siliconeprotheses die vrouwen in het ziekenhuis krijgen aangemeten als zij, getroffen door borstkanker, een borstamputatie hebben moeten ondergaan.
Het grote verschil met een gebreide borst van katoen met een lichtgewicht vulling is dat het niet zwaar is (een gemiddelde prothese weegt al snel een halve kilo) en het zweet minder. Daarnaast voelen ze als echt aan en het is zachter voor de littekens die veel vrouwen hebben. Ook is het zo dat de meeste zorgverzekeraars de siliconen borstprotheses slechts een keer in de twee jaar vergoeden. Wil men tussendoor nieuwe of een tweede paar, dan is dit voor eigen rekening. De kosten voor een Breiboezem zijn zeer laag. Tien euro per paar. Het eerste paar is zelfs gratis. De boezems kunnen gewoon in de wasmachine en zijn desgewenst opnieuw bij te vullen door middel van het knoopsgat aan de zijkant.

Ingeborg Dirks is regiocoördinator van BreiBoezem. In totaal heeft zij veertig tot vijftig vrijwilligers die voor haar breien. ,,In 2014 is BreiBoezem vanuit Australië naar Nederland gekomen. Daar heet het Knitted Knocker. Mijn interesse was meteen gewekt. Ik las erover toen ik net mijn tweede borst moest laten verwijderen. Vanuit Australië kreeg ik een BreiBoezem opgestuurd en het was meteen een wereld van verschil met de siliconeprothese die ik vanuit het ziekenhuis kreeg." Ingeborg sloot zich aan bij BreiBoezem. Als coördinator heeft zij het contact met de breidames, zorgt voor het katoen en de vulling en is tevens het afgifte- en ophaalpunt voor de dames.

Wendie Verweij is een van de oprichters in Nederland en tevens de voorzitter van de stichting. Landelijk zijn er al veel punten waar BreiBoezem actief is.

Geesje Blaak komt uit Ridderkerk en is dol op handwerken. Er gaat geen dag voorbij dat ze niet bezig is met de naaimachine of breipennen in haar handen heeft. ,,Breien zonder doel is vooral nutteloos", zegt ze lachend. ,,Ik brei graag voor Stichting BreiBoezem. Op dit moment brei ik hartjes. Deze worden verkocht voor Team BreiBoezem dat meedoet aan Alpe d'HuZes. Ook heb ik een aantal deelprotheses gebreid. Ook hier is vraag naar. Speciaal voor vrouwen die een borstsparende operatie hebben gehad."
,,De kosten om een BreiBoezem te maken zijn tien euro", vertelt Ingeborg. ,,Hiervoor zijn wij afhankelijk van donaties. We verkopen bijvoorbeeld ook sleutelhangers waar men voor mag geven wat men missen kan." Met financiële bijdragen is de stichting dan ook erg blij. Zo kunnen zij het katoen en de vulling blijven inkopen." Meer informatie via Facebook: BreiBoezem. En via www.breiboezem.nl

De dames komen iedere maand samen.