Foto: Johan Kruithof

Boekje nodigt uit tot zingen

Jarenlang lagen haar zelfgeschreven liedjes en zangspelletjes verspreid op briefjes of in mappen in verschillende kasten. Na de installatie van een muziekprogramma op haar computer besloot Lida van den Broek-Mater dit werk eens te ordenen en te voorzien van leesbaar notenschrift. Daarmee legde de nu 84-jarige Ridderkerkse de basis voor een boekje, waarin vijftien van haar christelijke kinderliedjes en acht minimusicals zijn gebundeld.

Zij schreef bijna al deze liedjes in de jaren tachtig. Lida was toen leidster van een jongerenkoor, waarmee ze vaak medewerking verleende aan de kerkdiensten van een instelling voor verstandelijk beperkten. Ook voor de basisschool waar ze werkte maakte ze eigen composities.
"Tegenwoordig kopen de scholen kant-en-klare musicals in en oefenen de kinderen met een cd'tje. Het is natuurlijk veel creatiever om het allemaal zelf te doen. Vroeger was het heel gewoon dat een onderwijzer een muziekinstrument kon bespelen en de kinderen noten leerden lezen. Die basis is er nu niet meer" stelt ze met spijt vast. Toch hoopt Lida met haar boekje jong en oud tot zingen te brengen. In het besef dat het notenschrift een drempel kan zijn had ze graag een cd aan het boekje toegevoegd. In plaats van die kostbare operatie denkt ze nu aan het maken van YouTube-filmpjes. "Maar dan wil ik niet alleen zingen. Ik hoop dat ik daar mensen voor kan vinden" aldus de componiste. Solo zong Lida onlangs nog enkele van haar liederen in Reyerheem.
Ze hoopt dat kerken met haar zangstukken aan de slag gaan. In de 'Levensbron' gebeurt dat op de komende startzondag met één van haar minimusicals. Bij gelegenheden schrijft Lida Mater ook nog nieuw werk, zoals vorig jaar nog voor een doopdienst. Voor een volgend boekje heeft ze al dertig nieuwe (ook 40 jaar oude) kinderliedjes verzameld. "Die wilde ik eigenlijk eerst uitbrengen, maar ik heb toch voorrang gegeven aan mijn Bijbelliedjes" zegt ze. Plaatsgenote Ineke Rijsdijk-Hollebrandse verrijkte haar werk met illustraties die mooi bij de liedjes aansluiten.
Het boekje "Zing van het Licht!" kost € 14,95. In Ridderkerk zijn exemplaren te koop bij boekhandel De Ridderhof.