Lucien Westbroek (links) en Henk van Os:
Lucien Westbroek (links) en Henk van Os: "We hebben onze contacten in de samenleving" Foto:

Tien jaar Partij 18PLUS op het pluche

RIDDERKERK - Deze maand is het tien jaar geleden dat de gemeenteraad van Ridderkerk kennismaakte met Partij 18PLUS. Oprichter en lijsttrekker Henk van Os debuteerde met één zetel en was bij de verkiezingen erna de grootste partij van Ridderkerk.

Zonder politieke ervaring richtte Henk van Os ruim tien jaar geleden zijn eigen partij op. Hij vond dat het niet goed ging met Ridderkerk, maar besloot om zich niet aan te sluiten bij een bestaande lokale partij. “Toen ik eraan begon was ik nog nooit in de raadzaal geweest. Ik heb ook niet gekeken waar de andere partijen voor stonden. Ik wilde een partij met mijn standpunten. Ik wist wel dat veel Ridderkerkers net zo denken” zegt de grondvester van Partij 18PLUS.
De eerste kieslijst werd samengesteld met familieleden en vrienden die op dezelfde lijn zaten. Toen ook al op de lijst stond huidig fractievoorzitter Lucien Westbroek, die tien jaar geleden met de lokale politiek ging meedoen als commissielid. “We waren een kleine partij met maar één zetel, maar we konden ons ook als burgerraadslid laten zien. We hebben in die vier jaar tijd bijna geen commissievergadering gemist” vertelt de fractieleider over zijn politieke doop.

Eigen kracht
Als raadslid liet Henk van Os niet na om af en toe lekker te prikken naar het college en andere partijen. Hij durfde kort voor de verkiezingen ook uit te spreken dat hij groter zou terugkomen. “Ze wisten soms denk ik niet wat ze met mij aan moesten. Maar ik ben altijd uitgegaan van mijn eigen kracht en dat heeft zich uitbetaald” stelt Van Os.
Met vijf zetels werd Partij 18PLUS in 2018 de grootste en bij de verkiezingen van 2022 werden acht zetels behaald. Met Henk van Os als wethouder werd Lucien Westbroek als fractievoorzitter naar voren geschoven. De start herinnert hij zich nog als de dag van gisteren. “Het begon voor mij met twee pittige debatten in de gemeenteraad, waarbij me het vuur aan de schenen werd gelegd. Maar ik liet me niet uit het veld slaan. Dan het je je leergeld betaald en krijgen ze je niet meer om.”

Weten wat er speelt
In 2019 stelde Westbroek met zijn fractie als eerste de problemen in zwembad De Fakkel aan de kaak. “Dat werd toen nog ontkend door de directie, maar wij weten door onze contacten in de samenleving wat er speelt. Die verhalen vielen niet te ontkennen’’ aldus de lijsttrekker.
Partij 18PLUS was ook voorstander van eigen ambtelijke organisatie, zoals dat per 1 januari weer het geval is. Openstelling van winkels op zondag heeft de partij nog niet binnengesleept. “Bij de laatste verkiezingen was er geen meerderheid voor. Dan moeten we op dat punt bij de coalitieonderhandelingen inleveren. Het kan anders worden als meer Ridderkerkers op een partij stemmen die voor winkelen op zondag zijn” adviseert Henk van Os.