ChristenUnie maakt Zorg Actieplan

Nieuws

RIDDERKERK - Als afsluiting van de week van Zorg en Welzijn heeft de ChristenUnie een Zorg Actieplan gepresenteerd. De partij ziet dit als recept voor een blijvende en betaalbare zorg dichtbij mensen. De ChristenUnie in Ridderkerk heeft zich met lokale invulling bij dit plan aangesloten. “Zorg gaat allereerst over mensen, dus de menselijke maat moet voorop staan. Dat moet vooropstaan nu veel zorgtaken op het bordje van de gemeente komen” aldus fractievoorzitter Marten Japenga.

Met het actieplan “Uw zorg is onze zorg” wil de ChristenUnie vasthouden aan keuzevrijheid. “Wie je ook bent, en waar je ook woont, het is belangrijk dat je zelf mag kiezen voor de zorg die past bij je identiteit en levensover¬tuiging. Het Persoonsgebonden Budget (PGB) hoort hierbij” onderstreept Japenga. Met het zorgplan zet de CU ook in op verbindingen tussen professionals en vrijwilligers in de zorg. Ook mantelzorgers zouden betrokken moeten worden bij zorgplannen. Ook wil de partij meer middelen beschikbaar stellen voor de werving van vrijwilligers. Met het zorgplan wordt ook gepleit voor het voortbestaan van de dagbesteding.

De onzekerheid over al of niet verhuizen moet wat betreft de ChristenUnie snel worden weggenomen. “Iedereen die nu een indicatie heeft voor zorg in een verzorgingstehuis behoudt het recht op deze vorm van zorg. Veel mensen leven nu in de onzekerheid of zij wel kunnen blijven wonen waar ze zitten. Deze onzekerheid duurt te lang. Partijen die verantwoordelijk zijn voor de zorg moeten zo snel mogelijk met elkaar om tafel om ouderen duidelijkheid te kunnen geven” aldus Japenga.