IM: Open haard is overlast waard?

Nieuws

RIDDERKERK - Ook lezers en geïnteresseerden sturen regelmatig een ingezonden mededeling. Deze week Arianne Ritmeester van de PvdA.

De afgelopen weken hebben wij veel gesprekken gevoerd met Ridderkerkers. Ook over het verbeteren van de luchtkwaliteit. Ridderkerk heeft na Schiedam en Rotterdam de meest vieze lucht. Het verbeteren van de luchtkwaliteit is vooral een regionale en zelfs landelijke taak, waarvoor met name de wethouders en de ambtenaren aan de slag moeten.

In Ridderkerk mogen we ons gelukkig prijzen met de actieve leden van de werkgroep geluid en lucht, zonder hen hadden we geen schermen langs de snelweg. Ik denk met plezier terug aan de interessante gesprekken met de heer van Leeuwen. Als inwoners kunnen we zelf ook wat doen om de kwaliteit te verbeteren, bijvoorbeeld vaker met de fiets, met de elektrische auto of scooter voor de langere afstanden.

Tijdens de gesprekken werd ook aandacht gevraagd voor het stoken van houtkachels en open haarden. Deze bron van gezelligheid voor de een, blijkt een bron van overlast en gezondheidsklachten voor de ander. Waar de een spreekt over kerstsfeer, familie en huiselijkheid spreekt de ander over 25 schadelijke stoffen waaronder fijnstof, laaghangende rook in de straten en 12 keer giftiger dan tabaksrook.
Volgens de site www.netwerk.houtrook.nl is de lucht in een wijk met houtkachels tot 3 keer kankerverwekkender dan de lucht langs drukke autowegen.
Ridderkerkers gaven aan niet het stoken te willen uitbannen, maar gewoon te willen dat zij overdag de ramen open kunnen doen. De PvdA fractie hoort graag wat uw ervaringen zijn. Bent u een tevreden houtstoker en geen onruststoker voor de wijk? Heeft u weleens daarover contact gehad met uw buren? Heeft u juist wel overlast van houtkachels ervaren en hoe heeft u geprobeerd dit op te lossen? Kortom is er een probleem in Ridderkerk, en zo ja waar ligt de oplossing? Moet de gemeente stooktijden beperken? Bijvoorbeeld alleen stoken tussen 17:00 - 22:00 of kunnen we altijd als buren onder elkaar een goede oplossing voor alle partijen vinden? Graag uw reactie.

Arianne Ripmeester

PvdA Ridderkerk