RVVH en FC Rijnvogels bieden publiek te weinig

Sport

RIDDERKERK - RVVH en FC Rijnvogels uit Katwijk zijn er zaterdagmiddag niet in geslaagd om het publiek erg te vermaken. Er was sprake van zeker in de eerste helft erg afwachtend voetbal zonder enig risico te nemen. De reden hiervoor zal waarschijnlijk liggen in het feit dat RVVH na een slechte reeks wedstrijden en Rijnvogels na het ongelukkige gelijkspel van vorige week deze wedstrijd beslist niet wilden verliezen.

Door Nico Los

De wedstrijd begon overigens met het in acht nemen van een minuut stilte in verband met het overlijden van RVVH-lid de heer Nico Kruithof, die vele tientallen jaren lid en supporter van RVVH is geweest. In een ver verleden speelde hij ook nog in het eerste elftal, een reden temeer om de spelers van RVVH ook een rouwband te laten dragen. De wedstrijd begon erg aftastend en over en weer kwamen de spelers niet verder dan wat speldenprikjes uit te delen. Er was wel sprake van verzorgd balbezit aan beide kanten zonder dat dit tot echte gevaarlijke kansen leidde. Zo zag Remco Buist de eerste mogelijkheid voor RVVH in de 7e minuut verdwijnen doordat hij gewoonweg vergat af te drukken. Benjamin Martha stond vaak op het randje van buitenspel en werd hiervoor diverse malen teruggefloten door scheidsrechter Collé uit Leerdam. Halverwege de eerste helft kreeg RVVH zijn eerste corner te nemen, die echter i.v.m. een overtreding op de keeper werd afgefloten. Rijnvogels beperkte zich een enkele keer tot afstandsschoten, die ook niets opleverden. Zo kabbelde de wedstrijd voort naar de rust totdat Rijnvogels in de 38e minuut zijn eerste echte kans kreeg middels Niels van Veen, die zijn harde schuiver net naast het doel van RVVH zag gaan. In de 45e minuut zag Mitchel Beijersbergen zijn schot gestopt worden door keeper Kloosterman. Zo brak de rust aan met de bekende brilstand van 0 – 0.

Het begin van de tweede helft werd ontsierd door een zware blessure van Dino Rodriques de Pina, die helaas per brancard van het veld moest worden gedragen. Een blessure die hij zelf veroorzaakte in een poging om Rijnvogels-aanvaller Martin Onderwater af te stoppen. De vrije trap voor Rijnvogels leverde niet meer dan een corner op, die overigens ook weer niets opleverde. Enkele minuten later passte Robert Kooiman op de vrijstaande Remco Buist, die echter te zacht inschoot, waardoor keeper Messemaker reddend kon optreden. Uit de toegekende corner kopte Jesse Eggers de bal over. Vijf minuten later kroop RVVH door het oog van de naald. Een overtreding op Martin Onderwater binnen het strafschopgebied werd door de gehele tribune als een penalty beschouwd, echter scheidsrechter Collé liet doorspelen. RVVH probeerde nu de bakens te verzetten. Zo kopte Tavares naast het doel van Rijnvogels na een pass van Agatowski en schoot de laatste speler naast na een voorzet van Tavares. Ook schoot Jordey van Dam nog een keer over na een pass van Agatowski. Daarna probeerde Rijnvogels het nog 2 keer: eerst werd een schot op doel geblokt door de verdediging van RVVH en 2 minuten later werd een hard schot van Niels van Veen uitstekend gestopt door keeper Kloosterman. Inmiddels had RVVH zijn derde wissel toegepast: Roy Weber moest geblesseerd afhaken en Tavares werd vervangen door Oudenaarden. Ruim 10 minuten voor het verstrijken van de officiële speeltijd kwam de beslissing in de wedstrijd. Een mooi opgezette aanval over links via Quincy Jones en Robert Kooiman deed de bal in het midden bij Benjamin Martha belanden, die deze kans uitstekend afrondde: 1-0. Rijnvogels ging nu alles of niets spelen en wisselde vrijwel direct een speler. Door dit offensief kreeg RVVH wel ruimte en verzuimde Martha om een goede aanval via Wilco Oudenaarden af te ronden en de wedstrijd definitief te beslissen. Zo bleef het tot het laatst spannend en kreeg Rijnvogels nog enkele corners te nemen, waarbij zelfs de keeper mee naar voren ging, maar gescoord werd er niet meer.

Zo kon RVVH, enigszins gelukkig, toch weer drie punten op zijn conto bijschrijven zonder dat het publiek zich nu echt had kunnen vermaken. Zaterdag a.s. wacht de inhaalwedstrijd tegen ASWH in H.I.Ambacht; bij alleen winst in deze wedstrijd is RVVH kampioen van de tweede periode. Bij een gelijkspel of nederlaag gaat deze titel naar Quick Boys.

RVVH – FC Rijnvogels 1-0 (0-0)
79. Martha 1-0

Gele kaart voor Peter de Best (Rijnvogels)

Opstelling RVVH:
Kloosterman, Weber (71. El Koubai), Vereecken, Eggers, Rodriques de Pina (48. Jones), Kooiman, Van Dam, Agatowski, Pires Tavares (78. Oudenaarden), Buist en Martha.

Opstelling FC Rijnvogels:
Messemaker, De Best (86. Van Delft), Ouwehand, Zandbergen, Beijersbergen, V.d. Horst, Guijt, Wijmer, Van Veen, V.d. Breggen, Onderwater