Dwangsom voor te kale boomgaard

Nieuws

RIDDERKERK - Het gemeentebestuur van Ridderkerk gaat een dwangsom eisen van de eigenaar van de boomgaard aan de Noldijk. Dit heeft burgemeester Attema donderdagavond geantwoord op vragen van het PvdA-raadslid Jeroen Rijsdijk.

De boomgaard tussen de Noldijk en Verenambacht had voor 31 maart 2015 weer volledig beplant moeten zijn. Na een uitspraak over de illegale kap door de Raad van State heeft de eigenaar hiervoor drie jaar de tijd gehad. Al die tijd gebeurde er niets. Pas vorige maand zijn verspreid over het terrein dunne boompjes geplant. Volgens de burgemeester is uit een controle gebleken dat hiermee niet aan de voorwaarden is voldaan: “Er zijn boompjes geplant, maar niet zoals wij in gedachten hadden en ook niet zoals wij hadden geëist. We gaan daarom de last onder dwangsom innen.”
Het is nog niet bekendgemaakt welk bedrag wordt opgelegd. De dwangsom kan oplopen tot boven een ton. Er moeten honderd bomen per hectare staan. Voor elk boom die ontbreekt kan € 100,-- opgelegd worden. Dit tot een maximum van 7500 per ha. Het perceel van de boomgaard beslaat bijna 14 ha. Als de eigenaar in gebreke blijft kan opnieuw een dwangsom worden opgelegd.