Horrorclown, Zwarte Piet en vuurwerk

Youri Haasdijk is 18 jaar, studeert journalistiek en woont in Ridderkerk.

Het is november 2016. We gaan de winter weer in. De klok is er in ieder geval al klaar voor. Wijzelf ook? Ach ja, het zal niet heel anders zijn dan vorig jaar, of twee jaar geleden.
Maar als we eens wat verder teruggaan in de tijd, wat is er dan veranderd ten opzichte van die tijd? Hoe zouden mensen uit het jaar 1995 bijvoorbeeld gereageerd hebben als ze een winterkrant van 2016 zouden kunnen openslaan?

Ze zouden koppen lezen als:

''Zwarte Piet kan echt niet meer''
''Clowns terroriseren de buurt''
''Dertig steden doen inmiddels aan vuurwerkverbod''

Die mensen zouden dubbel liggen van het lachen. En terecht. Het is eigenlijk ook om te lachen. Aan de andere kant heeft het ook iets triests of zieligs. Want het is toch eigenlijk te krankzinnig voor woorden waar mensen zich tegenwoordig druk om maken.

Allereerst: Zwarte Piet. Het fenomeen dat ieder jaar maar weer onder vuur ligt en het ieder jaar maar weer lastiger lijkt te krijgen om zijn rol in Nederland te behouden. Dit alles omdat er mensen zijn die zich aangesproken of beledigd voelen en hiermee een zogenoemde 'zwartepietendiscussie' doen aanwakkeren. Nou, van een discussie is nooit sprake geweest, want mensen luisteren niet eens meer naar elkaar. De één schreeuwt wat en de ander roept wat terug. Volwassen mensen die als kleuters (bek)vechten als over een kinderfeest. 2016.

Maar 2016 is meer. Het fenomeen 'horrorclown' is ontstaan. De vanuit Amerika overgewaaide 'trend' doet zich nu ook in Nederland voor.
Volwassen mannen die 's avonds de bosjes opzoeken om zodoende iemand op diezelfde avond nog eens even lekker te laten schrikken. Dan ben je zielig. Geloof het of niet, in Amerika is het dan weer nét iets erger. Daar worden mensen, als we de Amerikaanse media moeten geloven, zelfs bedreigd en aangevallen.
In Nederland is het nog niet zover gekomen, maar lopen de clowns al wel met messen en bijlen.
Ook in het Oosterpark in Ridderkerk zijn 'ze' al gesignaleerd. In sommige dorpen durven of mogen kinderen niet eens meer de straat op. Ook dit is 2016.

Ten slotte het vuurwerk. Hoe jammer het ook is, vuurwerk afsteken op oudejaarsdag zal binnenkort niet meer legaal zijn. Beetje bij beetje wordt de traditie ontnomen en zal uiteindelijk verdwijnen.
De jaarwisseling zal hooguit gevierd worden met een grote vuurwerkshow om 12 uur 's nachts. 'Vroeger' (zes jaar geleden) liep je als jongetje om 10 uur in de ochtend al over straat om je vuurwerk, waarvoor je had gespaard, af te steken met vriendjes. Dat kan nu al niet meer. Sinds 2014 mag je alleen tussen 18 uur en 2 uur afsteken. Een grote ingreep voor de vuurwerkliefhebber.
Er zijn al veel steden die een vuurwerkverbod op verschillende plaatsen van de stad instellen. Ook Ridderkerk heeft al maatregelen genomen, door bijvoorbeeld op het Koningsplein en Vlietplein een verbod toe te kennen. Zeer begrijpelijk, kijkend naar de schade, maar dit is het begin van meer.

Laten we hopen dat de kop ''Weer geen ijs en sneeuw in Nederland'' niet in de krant komt te staan. Dan zou de winter van 2016 helemaal teleurstellend zijn...