Wordt het steeds leger in het winkelcentrum van Ridderkerk?

Column Youri: Online winkelen is de dader

Afgelopen week liep ik na maanden weer eens over het dorp. Het Jorishof, Ridderhof, Koningshof, Ridderkern, of hoe je het ook wilt noemen, leek niet meer op het dorp van een aantal jaar geleden.

Allereerst had ik eerder het idee dat ik ergens in een afgelegen plaatsje in Friesland liep, dan dat ik het gevoel had dat in Ridderkerk was. Uitgestorven. Ik kan me nog herinneren dat het vroeger krioelde van de mensen als je op een vroege zomeravond door het winkelcentrum liep. Die tijden zijn veranderd.

Ik passeerde een Italiaanse markt op het middenplein. De treurigheid spatte eraf.
Het was prachtig weer, maar op een van de vele lege bankjes voor de pizzatent zat slechts één man. Zonder pizza.

En er vielen nog meer dingen op. De hangjongeren zijn inmiddels vervangen door hangouderen. Op zich een leuk idee van de gemeente, maar het schrikt niet minder mensen af volgens mij. De bankjes kunnen echter nu wel vervangen worden door scootmobielen.

Oja. Er staat nu ook een drinkwaterkraan op het plein. Voor het geval je moeder of je hond plotseling vreselijke dorst heeft.

Om me heen zag ik lege winkels of winkels die binnenkort gaan sluiten. Ik weet niet eens meer hoeveel het er waren. Genoeg in ieder geval.
Waarschijnlijk is dit de oorzaak van de leegte in het winkelcentrum.

Mensen komen nu alleen nog naar het dorp voor de Hema, Kruidvat en Albert Heijn. De rest is bijzaak. Voor andere inkopen gaan mensen tegenwoordig niet meer naar de winkel.
Mensen halen de winkels zelf in huis.

Online shoppen is de dader. Vooral vrouwen hebben er een houtje van. Je pakt je laptopje erbij en gaat er even lekker voor zitten. Je typt je favoriete webwinkel in en kijkt of er hier en daar wat sales zijn.

Door de zoekfuncties denk je snel klaar te zijn en vinkt aan: 'zwart, korte mouwen, medium length. Maat M'. Op het eerste gezicht een prachtig afgebakende zoekopdracht, maar wat als je juist door die specifieke eisen nou een perfect overhemd misloopt? Daarom besluit je om toch maar niks aan te vinken met het gevolg dat je door 324 pagina's aan het scrollen bent, waarna je wijsvinger het op een gegeven moment begeeft.
Je koopt ook altijd dingen die je eigenlijk nooit had willen kopen. Ben je op zoek naar een nieuwe pet, dan is er kans dat er de volgende dag een nieuwe zwembroek op de deurmat ligt.

Over het bezorgen gesproken, dat is ook verschrikkelijk. Zit je de hele ochtend te wachten tot eindelijk die witte bestelbus voor de deur staat, wordt je pakketje 's middags bezorgd wanneer je net op de WC zit. Moet je toch weer naar die vervelende buurvrouw met die blaffende rothond om je pakketje op te halen.

Makkelijk, dat online winkelen, maar er kleven zoveel meer nadelen aan dan je denkt. Zo is er over een aantal jaar bijvoorbeeld geen enkele winkel meer te vinden in Ridderkerk.
Even voor een cadeautje of wat leuks kijken zit er niet meer in.
Alles wordt straks online gekocht. Zelfs de boodschappen.
De gezellig verlichte winkelstraten zijn over een paar jaar verleden tijd.
Ik probeer er dus toch nog maar even van te genieten, ook al begint de leegte nu al.

Youri mailen kan via redactiecombinatie@baruitgeverij.nl.