Vismeester Leen Harmsen geeft uitleg aan de waterkant

Vislessen voor de basisschool

RIDDERKERK - De Rehobothschool had afgelopen week de primeur van de eerste visles in Ridderkerk. De leerlingen van groep 7 kregen les van een docent van Sportvisserij Zuidwest Nederland en konden daarna met begeleiding van vrijwilligers van hengelsportvereniging De Waal hengelen aan de Rembrandtweg.
`Vismeester´ Leen Harmsen en De Waal-voorzitter Piet den Boer zagen dat ze daar het geleerde keurig in de praktijk brachten. "Er werd vis gevangen en ze gingen er goed mee om" aldus de begeleiders van dit programma. Sportvisserij Zuidwest Nederland en ERHV De Waal werken al langer voor de vislessen samen in Hendrik-Ido-Ambacht. "Op sommige scholen zijn we nu al drie keer geweest. We worden er elk jaar weer terug gevraagd" aldus Den Boer, die hetzelfde hoopt te bereiken in Ridderkerk. In andere regio's zijn de vislessen voor de groepen 7 en 8 al langer een succes. Een dag met een visles bestaat uit twee delen. Eerst is er de theorie met aandacht voor alles wat in het water leeft en het belang om goed om te gaan met de vissen. Aansluitend wordt er in de klas met plastic visjes geoefend met een hakensteker. "Het is natuurlijk een stukje promotie van de sportvisserij, maar het is ook in het belang van de vissen. Als ze gaan vissen is het belangrijk dat ze geen onnodige schade aanbrengen" wordt benadrukt. Bij de gratis lessen krijgen de kinderen een lesboek, waarmee ze de vissen eenvoudig zelf kunnen determineren. "Het is ook biologie. Wat eten vissen? Hoe groot kunnen ze worden? Het staat er allemaal in."
Voor de vislessen in Ridderkerk hebben zich inmiddels ook beide locaties van OBS De Piramide aangemeld. Scholen dkunnen aan aanvraag doen via de website van Sportvisserij Nederland of bij Piet den Boer: pdeboer@live.nl.