De ondertekening van de overeenkomst op Het Huys ten Donck
De ondertekening van de overeenkomst op Het Huys ten Donck Foto: Johan Kruithof

Samen werken aan behoud Het Huys ten Donck

RIDDERKERK - De gemeente Ridderkerk en Stichting Het Huys ten Donck hebben dinsdag 22 mei een intentieovereenkomst getekend met het oog op een duurzame instandhouding van de historische buitenplaats aan de Benedenrijweg.
De gemeente geeft hiermee aan de stichting graag te willen ondersteunen om de buitenplaats voor de lange termijn toekomstbestendig te krijgen. In de overeenkomst zijn de wederzijdse inspanningen vastgelegd, inclusief verdere professionalisering van de stichting, het aanwijzen van een projectleider, elkaar op de hoogte houden van ontwikkelingen en kansen die belangrijk zijn voor de buitenplaats. Ook zijn afspraken gemaakt over het genereren van nieuwe inkomstenbronnen, ondersteuning bij subsidieaanvragen en onderhandelingen met o.a. het Rijk en de provincie.
Namens de gemeente ondertekende burgemeester Anny Attema de overeenkomst. De stichting ondertekende in de personen van D.L. baron van Wassenaer (voorzitter) en S.M.T. Schipper (bestuurslid). De ondertekening, die in Het Huys ten Donck plaatsvond, werd bijgewoond door de wethouders Volbregt Smit en Marten Japenga. Ook aanwezig was jonkvrouw Catharina Groeninx van Zoelen, die namens de stichting de dagelijkse directie voert en als negende generatie van de familie aan de historische buitenplaats verbonden is en er met haar gezin ook woont.
De instandhouding van de buitenplaats staat zwaar onder druk door een structureel tekort aan inkomsten. De inkomsten uit activiteiten, subsidies en fondsen wegen op dit moment niet op tegen de hoge kosten die gemaakt moeten worden voor het beheer en het onderhoud van de buitenplaats.