Anton Rottier met een zak vol lachgashulzen

SGP wil actie tegen lachgas

RIDDERKERK - De SGP Ridderkerk wil dat het college actie onderneemt om het gebruik van lachgas terug te dringen. Onlangs trof een team SGP'ers een flinke zak lege lachgashulzen met een gewicht van enkele kilo's aan langs de Rijksstraatweg, toen zij in Rijsoord afval aan het opruimen waren.

De partij wil nu van het college weten hoe groot de problematiek rondom lachgas in Ridderkerk is en of er vaker lege hulzen in het openbaar worden aangetroffen. Wie regelmatig naar de grond kijkt of recent zwerfvuil heeft opgeruimd zal dit laatste beamen. De SGP Ridderkerk roept het college ook op om het initiatief te nemen om samen met de gemeenten in de regio de verkoop van lachgas aan particulieren te verbieden. Mocht dat niet haalbaar zijn, dan vraagt de partij om in ieder geval beleid te maken om de verkoop aan particulieren terug te dringen. Dat blijkt uit schriftelijke vragen die de SGP aan het college heeft gesteld.

Niet onschuldig
"Lachgas lijkt heel onschuldig, maar overmatig gebruik van deze partydrug kan zelfs leiden tot hersenschade. Bovendien leidt grootschalig gebruik nogal eens tot overlast voor omwonenden. In Rotterdam veroorzaakte een automobilist pas nog een ongeluk nadat hij lachgas had gebruikt. Dat wij nu deze zak hulzen in Rijsoord aantroffen, vinden wij daarom zorgelijk. Het is tijd dat er ook binnen onze gemeente aandacht komt voor dit probleem" licht raadslid Anton Rottier zijn vragen toe. Op het antwoord van het college moet nog worden gewacht.