Afbeelding
Foto: ELIZABETH WATTIMENA

Een luisterend oor bij de Luisterlijn

Algemeen

In de drukke decembermaand is het misschien wel extra fijn dat Nederland organisaties kent die zich inzetten voor de medemens. Zo is er de Luisterlijn. Een telefoonnummer dat je ieder uur van de dag of nacht kan bellen om je verhaal te doen, een praatje te maken of domweg even een ander mens te spreken, want de naam zegt het, de vrijwilligers luisteren naar je.

Cynthia (echte naam bij de redactie bekend) werkt al een aantal jaren als vrijwilliger voor de Luisterlijn. Zij woont in Barendrecht en wil anoniem blijven omdat de bellers van de Luisterlijn anoniem zijn en zij dus ook. Dat praat een stuk makkelijker. Ze vertelt ze dat er meerdere vrijwilligers in Barendrecht wonen en dat de organisatie altijd op zoek is naar vrijwilligers. Want dat er behoefte is aan de Luisterlijn is wel gebleken.

‘’Zelf ben ik een stuk minder mobiel geworden de afgelopen jaren en toch wil ik graag wat voor mijn medemens betekenen. Voor de Luisterlijn hoef ik niet mobiel te zijn en ik kan zelf aangeven wanneer ik tijd heb. Meestal werk ik de nachtdiensten. Het geeft mij voldoening en ik heb meer waardering voor andere mensen gekregen. Ook ben ik minder veroordelend en ik ben ook zeker mijzelf tegengekomen tijdens de vele gespreken die ik inmiddels heb gevoerd.”

Cynthia meldde zich een paar jaar geleden aan als vrijwilliger. ‘’Het is niet zo dat je dan zomaar meteen even aan de slag kan”, zegt ze. ‘’Eerst kreeg ik een gesprek waarin ze bepaalden of ik door kon naar de training. Ik dacht dat ik die zeven trainingen met twee vingers in mijn neus zou doen vanwege mijn pastorale hbo-achtergrond. Maar dat bleek niet helemaal het geval. Als je aan de telefoon zit, mis je de non-verbale communicatie. Tijdens de trainingen leer je ook hoe je met de verschillende gesprekken om moet gaan.”

De Luisterlijn is dag en nacht bereikbaar en voor iedereen. Soms zijn de bellers mensen die zelf geen sociaal netwerk hebben. Cynthia heeft al talloze uiteenlopende gesprekken gevoerd. ‘’In principe geven we geen advies. We luisteren en stellen soms vragen. Maar soms zijn er gesprekken waarin een nuttige tip wel op zijn plaats kan zijn. Zoals bepaalde telefoonnummers doorgeven, instanties waar ze terecht kunnen, alhoewel we dat niet te snel doen, want we willen de beller niet het gevoel geven dat we ze afschepen.

‘’De ene keer belt iemand omdat hij of zij niet kan slapen. Dan kletsen we over koetjes en kalfjes. De andere keer is iemand ongeneselijk ziek en durft dat niet aan de kinderen te vertellen. Soms heb ik suïcidale mensen aan de telefoon. De gesprekken zijn zo divers en dat geldt ook voor de duur ervan. De ene keer hangen we na vijf minuten op, de andere keer bijna een uur. Je merkt dat het de mensen goed doet. Praten lucht tenslotte op.”

Cynthia noteert heel kort in een logboek hoelang het gesprek duurde en hoe ze zich na afloop voelt. Haar mentor kan haar zo in de gaten houden. ‘’De organisatie is goed voor haar vrijwilligers”, vertelt ze. ‘’Soms raken gesprekken je of soms loopt een gesprek zo raar dat je toch even feedback nodig hebt. Dan is het fijn dat ik dat meteen kwijt kan. Verder worden de gesprekken overigens niet gelogd. Het is echt helemaal anoniem. We zien dus ook niet met welk nummer er gebeld wordt.”

‘’Ik ben zelf een nuchter persoon en kan de gesprekken die ik voer, goed van me afzetten. Door de Luisterlijn heb ik geleerd dat de behoeftes van anderen weer totaal anders kunnen zijn en dat iedereen met zijn eigen problemen op zijn of haar eigen manier omgaat. Vaak is een luisterend oor genoeg. Ik sluit een gesprek af en spreek die persoon eigenlijk nooit meer.”

Ook chatters en mailers kunnen terecht bij de Luisterlijn. De chat-diensten draait Cynthia ook. ‘’Ik vind het chatten ook heel leuk om te doen. Het is toch weer een hele andere manier van communiceren. Nog minder non-verbale communicatie en dus voor mij ook lastiger.”

De Luisterlijn is steeds op zoek naar mensen die zich op deze manier willen inzetten voor andere mensen. Vrijwilligers kunnen zich ook aanmelden via onderstaand websiteadres.

De luisterlijn is te bereiken via 088 - 0767 000. 24 uur per dag, zeven dagen per week. Mensen betalen hiervoor alleen de gebruikelijke belkosten voor de eigen telefoon. Ook is het mogelijk om te chatten met de vrijwilligers van de Luisterlijn. De chat is dagelijks geopend van 10 tot 22 uur en bereikbaar via www.deluisterlijn.nl. Een e-mail sturen is ook mogelijk via het beveiligde systeem ehulp.deluisterlijn.nl

Afbeelding

Advertenties uit de krant