Julian van de Vlies met zijn kampioensbekers

Na drie jaar stilstand weer nationaal kampioen

RIDDERKERK - Julian van der Vlies mag zich weer tweevoudig Nederlands kampioen Tang So Do noemen. Na bijna drie jaar met de sport te zijn gestopt toonde hij zich weer een topper bij de Open Nederlandse Kampioenschappen. De 20-jarige Ridderkerker verzekerde zich daar van goud op de onderdelen Wapen en Sparren.

Na een trap in de rug had Julian vijf jaar geleden veel tijd nodig om te herstellen. Hij verloor in die periode het plezier in de sport en zijn motivatie. “Ik heb altijd met passie getraind. Maar toen was ik er echt klaar mee. Ik heb twee jaar helemaal niks aan sport gedaan. Daarna ben ik begonnen met boksen. Een heel andere discipline, maar ik vond er wel mijn drive mee terug” vertelt de jonge vechter.

Meer training
Het plezier van een halfjaar boks training was voldoende om weer te kiezen voor Tang So Do, de Koreaanse variant van karate. Julian besloot er meer voor te gaan doen dan in zijn eerdere actieve jaren. “Toen trainde ik drie tot vier keer per week. Nu doe ik dat vijf tot zes dagen. Daarbij train ik nu ook in de sportschool. Voorheen deed ik dat niet omdat ik bang was dat extra spiermassa ten koste zou gaan van mijn flexibiliteit. Maar sterkere spieren heb ik natuurlijk wel nodig voor meer kracht en als bescherming tegen blessures” weet Julian nu.

Gedreven
Blessures had hij eerder aan een knie en enkel. Van zijn rugproblemen kwam hij af met fysiotherapie. Pijnvrij was de Ridderkerker helemaal klaar voor een nieuw wedstrijdjaar. En toen kwam corona. Ook zonder uitzicht op wedstrijden bleef Julian gedreven door trainen.
“Ik wilde weer de beste zijn. Dat bereik je niet door te verwateren met je trainingen. Ik voel ook dat ik het nu allemaal beter onder de knie heb. Ik ben nog meer gefocust op mijn techniek. Ten opzichte van eerdere jaren voel ik ook meer rust in mezelf. In een wedstrijd probeer ik niet meer te onstuimig punten te scoren. Ik heb de rust om mijn snelheid op het juiste moment in te zetten” aldus de kampioen.

Hoge trappen
Hoge trappen, voorheen Julians sterkste wapen, bleken er bij de eerste wedstrijden als vanouds in te zitten. De nu 1.87 metende Van der Vlies kreeg er ook bij de nationale titelstrijd complimenten voor van coaches en tegenstanders:
 “Jouw trappen zijn fenomenaal, kreeg ik na een gewonnen partij te horen. Dat geeft bij me dan wel de motivatie om het gas erop te houden. Voor mij telt alleen de eerste plaats. Ik moet me dan door niets van de wijs laten brengen en mijn focus houden.”

Nu hij de beste is van Nederland hoopt Julian dat er snel internationale wedstrijden op de kalender komen.
“Na de onzekere jaren door corona is er nu nog geen EK of WK gepland. Mijn uitdaging is nu om ook daar hoge ogen te gooien en het liefst met titels naar huis te komen. Drie jaar geleden had je me dat echt niet hoeven te vragen. Geen haar op mijn hoofd die daar nog wat voor gaf.”

Het lijkt een poster, maar het is een sprong van Julian