Wim van der Hoorn van Abvokabo FNV tijdens de actievergadering van afgelopen dinsdag: “Bezuinigingen mogen niet over de ruggen van thuishulpen binnengehaald worden.

“Te voorbarig” met bezuinigingen op thuiszorg

Regionaal

De voorlopige ontslagaanzegging van 350 huishoudelijke hulpen van Aafje in Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk wordt aangevochten door de Abvakabo FNV en een deze week gevormd lokaal actiecomité. Volgens de vakbond zijn er door zowel de zorgorganisatie als de betrokken gemeenten voorbarige stappen gezet. De BAR-gemeenten willen dat Aafje en de andere aanbieders van huishoudelijke hulp volgend jaar hun diensten voor een lager tarief gaan verzorgen. Aafje wil hoger in de boom blijven. Met de onzekerheid van de verlenging van het contract is daarom een ontslagvergunning aangevraagd om het personeel per 1 januari 2014 aan de kant te kunnen zetten.

Bondssecretaris Ruud Kuin heeft geen goed woord over voor alle onzekerheden die zijn opgeworpen door de vastgelopen onderhandelingen. De vicevoorzitter van Abvakabo FNV, die
dinsdagavond aanwezig was bij een protestvergadering in Ridderkerk, vindt dat er door de gemeenten veel te vroeg wordt ingespeeld op te verwachten bezuinigingen: “Er ligt nu een niet door ons ondertekend zorgakkoord dat uitgaat van een bezuiniging van 40% op de huishoudelijke
hulp in 2015. Maar dat akkoord moet nog door de Tweede en Eerste Kamer. Het kabinet heeft in de Eerste Kamer geen meerderheid, dus de wedstrijd is nog niet gespeeld. Sowieso verandert er in 2014 niets. De budgetten  blijven. En dat geld moet wel 100% naar de zorg gaan en mag niet voor lantaarnpalen worden besteed.”

CAO

Verwijten gaan ook richting Aafje. “Het is de plicht van Aafje om goed voor haar personeel te zorgen, ook als de organisatie het werk niet meer krijgt” benadrukt Lilian Marijnissen, die dinsdag optrad als voorzitter van de actievergadering.De vakbond ziet extra reden om de ontslagaanvraag bij het UVW aan te vechten omdat niet ingegaan is op het aanbod om nog tenminste een halfjaar op basis van het bestaande contract te leveren. “We zullen dit met al onze juridische middelen aanvechten. Er is werk en er is geld. In het geval dat andere organisaties dit werk zouden overnemen, willen we CAO van de huidige krachten wordt gerespecteerd. Bezuinigingen mogen niet over de ruggen van de thuishulpen binnengehaald worden” stelt CAO-onderhandelaar Wim van der Hoorn.

Dubieus

Naast het dreigende ontslag voor 350 vaste krachten wordt ook het werk bedreigd van ± 200 hulpen met een tijdelijk contract. Zij krijgen geen nieuwe overeenkomst van Aafje meer aangeboden. Hierdoor verliest al in september een aantal dames hun baan. “Dat is op z’n minst dubieus” vindt
Lilian Marijnissen: “Nu ontslaan is bullshit, want dit werk is niet ineens weg. De cliënten blijven gewoon met hun zorgvragen en iemand zal dat werk toch moeten doen.”

Aafje is de grootste aanbieder van thuiszorg in de BAR-gemeenten. Van de ruim 2700 mensen met een indicatie
voor huishoudelijke hulp worden er ± 2000 bediend door Aafje. Om op dezelfde wijze door te kunnen is dinsdagavond een actiecomité gevolgd met vertegenwoordigers van personeel uit de drie gemeenten. Binnen twee weken hoopt men een grote actievergadering te houden. “Want dit is
urgent. We kunnen niet wachten tot de vakantie over is.”