Kijkje achter schermen van Prinsjesdag

Nieuws

RIDDERKERK - Met een boekje over Prinsjesdag 2013 geeft Ridderkerker Peter Kranendonk een indruk wat er allemaal in Den Haag speelt bij de organisatie van deze traditie op de derde dinsdag in september. De medewerker van de Eerste Kamer overhandigde vorige week het eerste exemplaar aan mr. Ankie Broekers-Knol, de voorzitter van de Eerste Kamer en tevens de voorzitter van de Verenigde Vergadering der Staten-Generaal, waar het op Prinsjesdag allemaal om draait.

“Een traditie die veel mensen alleen herkennen van de Gouden koets, de Koningin en nu Koning die in zo'n twintig minuten een 'verhaaltje' voorleest en daarna een balkonscene op paleis Noordeinde als afsluiter. Na vijf Prinsjesdagen van dichtbij te hebben meegemaakt vond ik het dan een mooi moment om de activiteiten wat zichtbaarder te maken” vertelt Kranendonk.

De tuinderszoon, die sinds maart 2010 in Ridderkerk ook actief is als raadslid voor de SGP, is nu zes jaar werkzaam voor de Eerste Kamer. Hij werd aangenomen als webmaster en staat de Kamerleden en organisatie nu bij als communicatieadviseur digitale media noemen. Dat werk heeft hij alle jaren mogen combineren met het mede organiseren van officiële ontvangsten en Prinsjesdag.
“Omdat onze organisatie maar heel klein is, is het belangrijk dat je hier multifunctioneel inzetbaar bent en de handen uit de mouwen kunt steken bij andere evenementen en bezoeken” verklaart Kranendonk, die ruim een jaar geleden nog de handen vol had aan voorbereidingen van de troonswisseling. Ook bij de aanloop naar Prinsjesdag is hij de laatste jaren steeds betrokken geweest.

Geen benul

Hij kwam op het idee om er een boekje over te maken omdat mensen geen idee hebben wat er allemaal wordt gedaan voor deze jaarlijkse ceremoniële dag: “Iedereen heeft dat denk ik weleens. Je bent op een verjaardag en iemand die naast je zit wil weten wat voor werk je doet. Bij die gesprekken viel het mij op dat, net als bij mij voor mijn aanstelling hier, het beeld van en over Prinsjesdag bij velen zeer beperkt is. Men heeft geen enkel benul van het vele werk dat hier in de Eerste Kamer door de collega's onder leiding van de Griffier gedaan moet worden om Prinsjesdag tot een succes te maken.”
Om dit zichtbaarder te maken begon Peter Kranendonk vorig jaar met het bijhouden van een dagboek vanaf de eerste voorbereidingen voor Prinsjesdag 2013. Daarnaast legde hij diverse momenten ook met foto’s vast. Het resultaat van de uitgewerkte aantekeningen is nu gebundeld in een boekje van 104 pagina’s. De hierin chronologisch afgedrukte foto’s, 76 stuks, zijn niet alleen geschoten door de schrijver. Geselecteerd werden ook bijzondere foto’s van ‘hoffotografen’ Jeroen van de Meyde en Hans Kouwenhoven. “Wat men in dit boekje kan lezen is wel echt mijn verhaal. Het is mijn beleving hoe ik de voorbereidingen naar en de werkzaamheden op 17 september 2013 heb beleefd. Maar ik ben wel van mening dat het een aardig kijkje geeft voor en achter de schermen” aldus de Ridderkerker.

Het hardcover boekje “Prinsjesdag 2013 – Een kijkje voor en achter de schermen” is voor € 23,50 te koop. Belangstellenden kunnen een exemplaar bestellen via: www.peterkranendonk.nl. Binnenkort zullen de boekjes ook verkrijgbaar zijn bij boekhandel De Kandelaar in Ridderkerk .