Grote groepen leerlingen traden regelmatig op in De Fakkel.

Expositie '50 jaar muziekonderwijs' in Oudheidkamer

Nieuws

Van woensdag 12 augustus t/m zaterdag 19 september exposeert ToBe cultuurcentrum in de Ridderkerkse Oudheidkamer. Met foto’s, memorabilia, beeld en geluid wordt een beeld gegeven van '50 jaar muziekonderwijs in Ridderkerk'.

Duizenden leerlingen hebben sinds 1965 muziekles gehad. Er werd vroeger lesgegeven in de basisscholen en op de verschillende locaties van de muziekschool. Dit begon in 1965 op maandag in de lagere school ‘De Donck’, op dinsdag in de lagere school ‘De Blaak’ en op vrijdag in de lagere school ‘De Riederwaard’.

Ook werd er lesgegeven boven de toenmalige Hema aan het Raadhuisplein. In 1972 betrok de muziekschool een leegekomen notarispand aan de Lagendijk en in 1984 twee schoolgebouwtjes aan de Sleedoornlaan. Sinds 2004 zijn alle activiteiten in Het Plein. Voor de expositie verzameld zijn foto’s van leerlingen en docenten op de verschillende leslocaties. Ook worden er foto’s tentoongesteld van het jubileumfestival op 12 en 13 juni jl.

Opening
De opening van de tentoonstelling is op zaterdag 15 augustus om 15.00 uur, natuurlijk met muziek. Er wordt een gratis openingsconcert gegeven door huidige en oud-docenten van de Ridderkerkse Muziekschool, nu ToBe cultuurcentrum. Nico Lammersen, al jaren viooldocent in Ridderkerk, treedt deze middag op, evenals gepensioneerd pianodocent Peet Bakker en meer oud-docenten, waaronder Yolanda Davids op harp. Zij is nu hoofd Muziek bij ToBe. Reserveren voor dit concert in de Oudheidkamer is niet mogelijk. Het is zaak om vooral op tijd te komen, want het museum heeft een beperkt aantal zitplaatsen. Na afloop is er een hapje en drankje en kan men samen met de musici/docenten de tentoonstelling bezoeken. Oud-leerlingen kunnen zich opgeven voor de reünie die gehouden wordt op 19 september.

De expositie in de Oudheidkamer (Kerksingel 26) kan worden bezocht op woensdag-, donderdag- en zaterdagmiddag tussen 13.30 en 16.30 uur en op vrijdagavonden tussen 18.30 en 21.00 uur. De toegang is gratis.