Flyer voor verzoening

In de laatste week van januari gaat door bijna 21.000 Ridderkerkse brievenbussen een flyer met de kop: "Heb jij Abraham al gezien? Of … Ibrahim?". De vier pagina's beslaande uitgave met een kop in zowel het Nederlands als Arabisch gaat uit van het Contact Moslims Christenen (CMC).

Uit de boezem van de CMC is op initiatief van ds. Martin de Geus, predikant van de protestantse kerk De Levensbron, in het voorjaar van 2015 de projectgroep Abraham-Ibrahim ontstaan. De projectgroep bestaat voor een vrijwel evenredig deel uit moslims als christenen en aast op intensievere samenwerking tussen de religies. Door de projectgroep is het jaar 2016 daarom tot Abraham-Ibrahim-jaar uitgeroepen. De concepttekst van de flyer is onderwerp geweest van stevige inhoudelijke discussie. De tekst is zowel van moslimzijde als van christenzijde op een aantal punten zodanig bijgeschaafd dat van een degelijk interreligieus document gesproken kan worden. Het is een stuk dat volgens het CMC vooral verzoening preekt. De flyer heeft tot doel een brug te slaan tussen christenen, moslims en andersdenkenden.

De contactgroep wil mensen van diverse religies aan elkaar binden door in de loop van 2016 met elkaar activiteiten te verrichten. Niet voor niets heet haar website: vrede-met-u.nl. De eerste activiteit is op 11 januari al van start gegaan met de repetities voor het Abraham Oratorium "De Hemelluisteraar". De uitvoering van dit stuk is op 17 april in de Levensbron en in oktober hoopt men het te brengen in Het Plein. Ook in Zwijndrecht staat een optreden gepland.

Collectief mozaïek

Op 13 mei wordt in de bibliotheek een collectief kunstwerk getoond, dat in de komende maanden gemaakt gaat worden door vele christelijke en islamitische handen. Moslima Sarah van der Hoeven en Wilma van Gameren van De Levensbron zijn de grote animators van dit project. Gezamenlijk maken tientallen deelnemers een mozaïek met de sfeer rond Abraham als uitgangspunt. In februari starten de voorbereidingen. Aanmelden kan via wilma.mozaiek@gmail.com. Ook individueel gaan kunstenaars vanuit meerdere religieuze richtingen de komende maanden aan de gang met het thema Abraham/Ibrahim. Deze kunstwerken zullen vanaf 16 september te zien zijn in de bibliotheek.