Uitzichtloze armoede vraagt om andere maatregelen

Ik las een tijdje geleden een interessant onderzoek over de bestrijding van armoede in steden genaamd "The Inclusive City"*. Het artikel richt zich hoofdzakelijk op armoede problematiek in Europa en de verschillen tussen de lidstaten maar biedt toch een interessant perspectief op het onderwerp armoede.

Volgens dit onderzoek is armoede meer dan alleen het hebben van een laag inkomen. Armoede is voornamelijk een opeenstapeling van met elkaar verbonden vormen van ongelijkheid. Te denken valt aan uitsluiting op gebieden zoals onderwijs, arbeid, huisvesting, gezondheid en participatie. Uitsluiting op deze gebieden versterkt elkaar waardoor er een neerwaartse vicieuze cirkel ontstaat. Hierdoor hebben mensen in deze omstandigheden niet de mogelijkheden op eigen kracht hun omstandigheden te verbeteren.

Vicieuze cirkel

"Mensen die in armoede leven staan zo gezegd onder aan een trap waar de eerste treden van ontbreken" aldus het rapport. Hierdoor kan er een uitzichtloze armoede situatie ontstaan.
In de gemeenteraad heeft het thema armoede terecht zeer regelmatig de aandacht. Maar vaak wordt de nadruk gelegd op de inkomens –kant van armoede. Er wordt dan gesproken over inkomens ondersteunde maatregelen en bijvoorbeeld schuldenproblematiek. De reden dat dit deze benadering slechts in beperkte mate effect heeft is dat de vicieuze cirkel niet wordt doorbroken. Dit werd ook bevestigd tijdens een bijeenkomst gehouden tussen Schuldhulpmaatje Ridderkerk en de gemeenteraad.

Liberalisatie

Daarnaast is het effect van de liberalisatie van de woningmarkt dat er grotere verschillen ontstaan tussen verschillende wijken en zelfs straten. In de ene wijk wonen veel mensen die voldoen aan de armoede kenmerken en in de andere wijk wonen weinig mensen die aan die deze kenmerken voldoen. Armoedeproblematiek wordt zo geclusterd waardoor het effect van armoede wordt versterkt. Ook in Ridderkerk is dit effect steeds zichtbaarder. Wat D66/GroenLinks betreft een zorgelijke ontwikkeling.

Ongelijkheid

Het onderzoek bevestigd eigenlijk wat we allemaal weten. Armoede is fundamenteel geen inkomens vraagstuk maar een ongelijkheidsvraagstuk. Politici en beleidsmakers zouden zich dan ook beter kunnen richten op het wegwerken van ongelijkheden dan op inkomensondersteunende maatregelen omdat dit doelmatiger en effectiever is.

Farahnaz Fräser,
Fractievoorzitter D66/GroenLinks

*"The Inclusive City" Approaches to combat urban poverty and social exclusion in Europe
European Urban Knowledge Network