Moties voor de minima

RIDDERKERK - Net als vorig jaar geld teruggeven aan iedereen vindt de meerderheid van de Ridderkerkse raad een stap te ver. Wel was er brede steun voor moties die de minima wat meer lucht moeten geven. Unaniem steunt de gemeenteraad het voorstel van de SGP om automatische kwijtschelding van gemeentelijke belastingen mogelijk te maken. Wie in aanmerking komt moet nu ieder jaar weer een verzoek doen. Dit vraagt zowel van de minima als gemeentelijke organisatie veel tijd. Veel gemeenten werken al met automatische kwijtschelding. Een onderzoek om dit ook in Ridderkerk mogelijk te maken liep al, maar de SGP vindt dat dit te traag verloopt. De fractie wil dat de kwijtschelding van belasting al automatisch met de belastingaanslag van 2017 wordt verrekend.
Ook succesvol was de SGP met een motie waarmee het college wordt gevraagd om 250 euro op de Ridderkerkpas van minima te zetten in het eerste jaar dat een kind naar het voorgezet onderwijs gaat. Alle raadsfracties willen dat deze extra bijdrage voor schoolspullen mogelijk wordt. PvdA-fractievoorzitter Arianne Ripmeester kon niet nalaten te sneren bij deze motie: "Het kon onze tekst zijn, maar dan was de motie vermoedelijk niet aangenomen. Ik ben blij met de trendbreuk en dat de armoedegelden niet daadwerkelijk worden benut."
Partij 18plus probeerde de raad met een motie warm te maken voor het verstrekken van kerstpakketten aan statushouders in Ridderkerk. Alleen het CDA ging mee in dat sympathieke gebaar. De andere partijen stemden tegen met de gedachte dat er veel meer groepen zijn die geen cadeautjes krijgen. D66/GroenLinks haalde met brede steun een motie binnen die de regeldruk voor ondernemers moet verminderen.