Genieten van vogelrijkdom

RIDDERKERK - Vogels gedijen goed in de Crezéepolder. Dat blijkt ook uit de tellingen van de vogelwerkgroep van Natuurvereniging IJsselmonde. Deze groep inventariseert al 26 jaar de wintervogels in de polder tussen Ridderkerk en Hendrik-Ido-Ambacht.
Voor de midwintertelling worden tussen oktober en maart elke maand alle watervogels in verschillende gebieden op het eiland IJsselmonde geteld. Bij de eerste telling in de terug aan de natuur gegeven Crezéepolder werden meer dan 1100 vogels gezien met als grootste aantallen 221 Grauwe ganzen, 138 Smienten, 100 Krakeenden, 234 Meerkoeten en 66 Grote Canadese ganzen. Dat is een wereld van verschil in vergelijking met de telling van vijf jaar geleden, toen de polder nog geheel uit akkers bestond. Toen werden in de gehele Crezéepolder slechts 71 vogels gezien.

Veel belangstelling
Op vrijdagmiddag 20 januari werd de officiële opening van de Crezéepolder gevierd. De gereedkoming van de nieuwe natuurpolder werd gevierd met omwonenden en vertegenwoordigers van alle betrokken instanties. Voor het oog van enthousiaste projectbetrokkenen en deelnemers aan de rondleidingen vloog een ijsvogel een paar keer heen en weer over het water en ging op een paal zitten. En toen hij zeker wist dat alle ogen op hem gericht waren, ving de ijsvogel behendig een visje dat hij liet schitteren in de lage winterzon. Daarmee was het nieuwe zoetwatergetijdengebied de Crezéepolder aan de Noord pas echt geopend! Voor de rondleidingen was enorm veel belangstelling. Bijna 400 genodigden en belangstellenden deden mee aan de begeleide wandelingen door de nieuwe natuur. (vervolg op pagina 25)