Kansen voor micro-woningen

RIDDERKERK - Verschillende raadsfracties hebben vandaag gepleit voor micro-woningen en 'Tiny Houses'. Volgens CDA-fractievoorzitter Leen Kruithof moeten zulke innovatieve woonconcepten op beperkte schaal bespreekbaar zijn.
Hij ziet het als een aantrekkelijke oplossing voor jongeren, waarvoor ook een starterslening kan worden overwogen. Volgens Hans Ipskamp (Groep Ipskamp) zijn deze kleine huisvarianten niet alleen aantrekkelijk voor jongeren: "Ze zijn ook geschikt om voor een ouder in de tuin bij de mantelzorger woonruimte te creëeren." In verschillende plaatsen in Nederland zijn al ervaringen opgedaan met zelfvoorzienende 'Tiny Houses'. De Pvda hoopt dat Ridderkerk dit voorbeeld volgt en heeft een motie ingediend om te onderzoeken op welke manier dit kan bijdragen aan de verduurzaming van het Ridderkerkse woningbestand. "Het is al mogelijk om een Tiny House te laten bouwen voor ongeveer 35.00 euro. Dat is een stuk goedkoper dan een eengezinswoning of een driekamerflat" aldus PvdA-raadslid Jeroen Rijsdijk.