Afbeelding

Minister Cora van Nieuwenhuizen: "Dit is mijn droombaan"

Algemeen

Cora van Nieuwenhuizen (54 jaar) werd op 12 juni 1963 in Ridderkerk geboren. Ze groeide op in Harderwijk en woonde het grootste deel van haar leven in het Brabantse Oisterwijk. Tegenwoordig woont ze in Rotterdam. Ze heeft een politieke loopbaan die je gerust voorbeeldig mag noemen. Voor ze in oktober 2017 minister van Infrastructuur en Waterstaat werd, was ze raadslid, lid van de Provinciale Staten, gedeputeerde in Noord-Brabant, lid van de Tweede Kamer en Europarlementariër. Ze heeft een grote liefde voor Feyenoord en is een vaste bezoeker van De Kuip. De minister is verantwoordelijk voor weginfrastructuur, water, scheepvaart en luchtvaart.

door Peter Meij

Hoe lang hebt u in Ridderkerk gewoond?
Niet heel lang. Ik ben geboren in Ridderkerk aan de Jonkheer van Karnebeekweg boven de garage "De Blaak" van de familie Bestebreurtje. Voor de oudere Ridderkers een bekend garagebedrijf met vooral veel Dafjes. We zijn daarna verhuisd naar Slikkerveer in de Mecklenburglaan. Ik heb daar tot mijn kleutertijd gewoond. Voordat we als gezin in Ridderkerk kwamen wonen heeft mijn vader nog een jaar bij de dames Van 't Zelfde in de kost gezeten. Het enige wat ik mij goed herinner is dat mijn buurmeisje Ineke mij elke dag kwam halen om te gaan wandelen.

Ik heb nog herinneringen aan de dijk, het water en kasteel Huys ten Donck. Daar gingen mijn ouders regelmatig met mij wandelen. Ik ben op de wereld gezet door huisarts Bouman, die zijn praktijk had aan de Koninginneweg. Mijn ouders waren hervormd, kerkelijk meelevend en erg gesteld op dominee L. Blok van de Singelkerk. Dat moet een bekende predikant uit die tijd zijn geweest. Van mijn ouders hoorde ik regelmatig dat het een fijne tijd was in Ridderkerk. Het was er fijn wonen. Mijn moeder leeft nog en heeft nog contact met mensen van toen uit Ridderkerk. Men zegt dat de eerste vier jaar van je leven de jaren zijn waarin je het meest gevormd wordt. Dat geldt wat mij betreft vooral voor mijn taalgevoel. De tongval uit dit gebied bevalt mij het beste.

Komt u nog weleens in Ridderkerk?
Nee, ik heb geen vrienden of familie in Ridderkerk, dus het zijn vooral jeugdherinneringen.

U bent erg succesvol in de politiek. Wat is uw eigen verklaring voor uw voorspoedige carrière?
Daar heb ik geen echte verklaring voor. Gewoon hard werken en je best doen voor de doelen waar je op dat moment voor staat. Dat vond ik in de gemeenteraad leuk om te doen en dat heb ik later met veel inzet en passie op alle niveaus ook gedaan. Die inzet is elke keer beloond door zowel de kiezers als mijn partij (VVD) en dan kom je van de ene uitdaging in de andere. Het is heel organisch gegroeid, ik heb niets gepland of vooraf bedacht.
Wat noemen de mensen met wie u gewerkt heeft als uw sterke kant?
Dat is heel moeilijk om over jezelf te zeggen. Ik hoor regelmatig 'Die kan je om een boodschap sturen', en 'Die krijgt wel iets voor elkaar'. Ik heb altijd hard gewerkt. Die calvinistische inslag heb ik van huis uit meegekregen. Ledigheid is des duivels oorkussen, woekeren met je talenten en je moet ergens moe van zijn als je 's avonds naar bed gaat. Die achtergrond heb ik tijdens mijn opvoeding meegekregen. Ik houd ook van contacten met mensen en steek veel tijd in het onderhouden van relaties.

Het gaat u in veel opzichten voor de wind. Bent u voorbereid op tegenslagen?
In mijn werk en in mijn privé hebben er ook zaken gespeeld die niet makkelijk zijn geweest. Ik heb mijn tegenslagen gehad. Het is de kunst om je dan niet uit het veld te laten slaan en je daar over heen te zetten.

Is het een droombaan om minister te zijn?
Ja! Voor iedereen die in de politiek actief is, is het ministerschap het hoogst haalbare. Om het land op nationaal niveau te mogen dienen op een zeer aansprekend beleidsterrein voelt als een enorm voorrecht.

Weet u waarom minister-president Mark Rutte juist u als enige vrouw van de VVD heeft uitgekozen voor het ministerschap?
Nee, daar heeft hij niet echt een verhaal bij gehouden waarom de keuze op mij gevallen is. Hij wilde graag dat ik deze post ging vervullen. Een jaar geleden heeft hij mij wel gevraagd of ik beschikbaar zou zijn voor een ministerpost na de verkiezingen. Mijn antwoord was toen 'Ja natuurlijk', daar zeg je geen nee tegen. Het was wel spannend voor welk beleidsterrein ik in oktober 2017 gevraagd zou worden, omdat ik op vele beleidsterreinen actief ben geweest. Later heb ik gehoord dat ik daardoor makkelijk inzetbaar was. Ik had op meerdere posten benoemd kunnen worden. Daar heb je zelf geen invloed op.

Wat is voor u de grootste verandering sinds u minister bent?
De grote media-aandacht. In de Tweede Kamer lopen veel journalisten rond op de vierkante kilometer van het Binnenhof. In het Europees Parlement en in de provincie is dat beduidend minder. Daar is het heel bijzonder als je een keer groot in het nieuws komt. Een minister zit zo onder het oog van de camera's. Bijna iedere dag speelt er wel iets in het nieuws. Gisteren de geluidsoverlast op Schiphol, vandaag de toegenomen filedruk op de wegen. Vanavond ben ik uitgenodigd bij RTL Late Night. De enorm grote media-aandacht is echt een groot verschil. Ik vind het wel heel fijn dat ik nu weer elke nacht thuis kan slapen. Als Europarlementariër zat ik iedere maand een week in Straatsburg en reisde ik veel op en neer van Rotterdam naar Brussel. Het is zwaar om vier maal per week 's morgens om 6.45 uur op het station in Rotterdam CS te staan en er 's avonds om 22.15 uur opnieuw te staan.

Wat is het leukste dat u tot nu heeft gedaan als minister?
De opening van De Groene Loper op het dak van de A2 in Maastricht, samen met koning Willem-Alexander. Dat is de meest bijzondere opening die ik tot nu toe heb meegemaakt.

Een vraag over een verkeersplan dat in Ridderkerk veel verzet oproept. Er is sprake van een mogelijke brug/tunnelverbinding van Krimpen naar Ridderkerk. Deze nieuwe brug of tunnel moet de Algrabrug ontlasten tussen Krimpen en Capelle ad IJssel. In Ridderkerk is er veel verzet tegen een mogelijke brug of autoveer. Een tunnel is alleen bespreekbaar als die het hele gedeelte onder de wijk Bolnes ondergronds blijft en pas weer boven komt bij de A38. Wat is de stand van zaken t.a.v. dit plan?
We kijken bij alles naar het hele verkeerssysteem in de regio. Je kijkt nooit naar het belang van één gemeente alleen. Wij maken afspraken met het provinciebestuur, in dit geval met gedeputeerde Vermeulen. In de MIRT-overleggen (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport) leggen we alle plannen langs de meetlat van nationale markt en capaciteit analyse. Waar zitten nu echt de grootste knelpunten?
Ik heb weliswaar 2 miljard extra gekregen bij het regeerakkoord, maar infrastructurele projecten zijn erg kostbaar. De miljarden vliegen om je oren bij dit soort grote projecten. Je kunt je geld maar een keer inzetten. We hebben een prioriteitsstelling gemaakt. Voor de korte termijn gaat het geld naar de bouw van de Blankenburgtunnel en de verbreding van de A15 tussen Gorinchem en Sliedrecht. Alle andere projecten spelen pas op de lange termijn.

Hoe houdt de minister rekening met de belangen van de bewoners bij grote infrastructurele projecten?
De inspraak is verankerd in alle wettelijke procedures. Het is aan de gemeentelijke politiek om de belangen van alle inwoners goed af te wegen en het democratisch proces zijn werk te laten doen. Het is belangrijk dat een wethouder goed voeling houdt met zijn eigen inwoners. Dan kan hij met breed gedragen advies van zijn gemeente in de regionale verkeerstafels zijn inbreng leveren.
Betrek de inwoners ook vooraf bij de uitvoering van een project. Maak bijvoorbeeld afspraken over het heien als er in een nabij gelegen kerk een trouwerij of begrafenisdienst is. Betrek inwoners ook bij hoe dingen eruit gaan zien. Als er een geluidsscherm moet komen, zijn er honderd varianten mogelijk. Daarover kun je in onderling overleg afspraken maken.

Advertenties uit de krant