Daniël Oratorium nu in theater Het Plein

RIDDERKERK - De eerder dit jaar met een staande ovatie bekroonde uitvoering van het "Daniël Oratorium" krijgt op 29 september een vervolg in het Ridderkerkse theater "Het Plein". Het oratorium, dat de titel "Balling aan het hof" draagt, werd en wordt uitgevoerd door een voor oratoria uitgebreid koor, waarin het koor Salem de spil vormt. De eerdere uitvoering van dit prachtige oratorium - in De Levensbron - kreeg ondanks concurrentie van de eerste mooie zomerdag en de bekerfinale in De Kuip, een bijzonder groot publiek. Dat wordt ook verwacht voor deze slotuitvoering in Ridderkerk waarvoor, ook bij personen die reeds de eerdere uitvoering hebben meegemaakt, grote belangstelling bestaat.

Dat veel eerdere toehoorders dit oratorium opnieuw willen meemaken, is niet zo verwonderlijk. Het door ds. Martin de Geus geschreven stuk dat door componist Dirk Zwart op muziek werd gezet, werd door sommigen op voorhand al neergezet als een regelrecht kunststuk. Tussen de "aftrap" door bariton Daniël Hermán Mostert, met een klaaglied over het joodse volk dat jaren in ballingschap moest verblijven en het slotkoor "Het zal misschien nog eeuwen duren", strijden spanning, verbazing en tranen om voorrang. Dat het Daniël Oratorium veel meer omvat dan het verhaal over de leeuwenkuil was voor velen een verrassing.

Eigen volk eerst

Het oratorium "Balling aan het hof" vertelt het verhaal van Daniël, die met een aantal Joodse vrienden was geselecteerd om dienst te doen aan het paleis van koning Nebukadnezar, de koning van Babylonië. Babylonië was een welvarend rijk dat in de huidige tijd zo ongeveer in het zuiden van Irak geplaatst moet worden. In de popmuziek werd Babylonië vaak bezongen, het laatst via de Engelse spiritual "By the rivers of Babylon" door Boney M. Het joodse volk was in een eerder stadium gevangen genomen en verrichtte dwangarbeid in Babylonië. De keuze van de koning voor de joodse ballingen, leidde tot forse jaloersheid onder de overheidsdienaren van Babylon. Net zoals in de huidige  tijd vond een forse bevolkingsgroep het destijds niet te pruimen dat vreemdelingen hun werk inpikten. Al gauw werden complotten gesmeed om de ballingen op slinkse manieren in een kwaad daglicht te stellen.

Vuuroven en leeuwenkuil

Dat leidde, tegen de zin van Nebukadnezar, eerst tot een veroordeling van de vrienden van Daniël tot de vuuroven en na de door Daniël voorspelde val van Babylon, onder koning Darius van de Meden en Perzen, tot de beruchte leeuwenkuil. Volgens dit beroemde verhaal ging God voor zijn volgelingen door het vuur en beschermde hij hen tegen de muil van de leeuwen, waardoor voor Daniël in Babylon groot ontzag ontstond.

Muzikale uitvoering

Dit actuele thema over steeds weer belaagde vluchtelingen in een vreemd land, wordt opgevoerd in een mooi samenspel tussen het koor, alt-hoboïste Noor van de Wetering, pianist Martin Lorijn en bariton Daniël Hermán Mostert. Verteller Bert Geysendorpher smeedt met dit verhaal de muzikale onderdelen aaneen. Componist en dirigent Dirk Zwart weet voorts de tekstuele teneur van dit oratorium uitstekend over te brengen naar de juiste klanken in de muziek. Met onder meer "Zij gingen voor God door het vuur", "Goden zijn er vele" en "Het zal misschien nog eeuwen duren" creëerde dichter Martin de Geus topstukken van de in totaal dertig nieuwe liederen van dit mooie oratorium. Om talloze redenen is het Daniël oratorium "Balling aan het hof" een must om naar te luisteren en een spiegel om in te kijken. Wie op 22 april jongstleden heeft gekozen voor het mooie weer of voor het voetbal heeft iets gemist. Hij of zij krijgt op zaterdag 29 september een nieuwe kans in theater "Het Plein". Kaarten zijn te koop aan het theater 12,50 euro. In de voorverkoop biedt de Wereldwinkel de kaarten aan voor tien euro. Zwijndrechtenaren hebben nog een extra kans op zondag 7 oktober. Dan is er nog een uitvoering in de Bethelkerk.