Rowana Pijpers tussen de honden bij Scooby in Spanje

Begaan met achtergelaten honden in Spanje

RIDDERKERK - Minstens twee keer per jaar doet dierenartsassistente Rowana Pijpers vrijwilligerswerk in Spanje. De Ridderkerkse staat er dierenartsen terzijde bij het castreren en steriliseren van honden in een asiel van Scooby, de grootste dierenopvangorganisatie in Castilla y Léon. Ze zet zich nu ook in voor verbetering van de benches waarin de geredde dieren verblijven: "Het moet er hoognodig worden opgeknapt."

Rowana raakte drieënhalf jaar geleden betrokken bij Scooby. Ze las een bericht over een Nederlands team van dierenartsen en assistentes, die als vrijwilligers honden castreerden in Spanje. "Ik deed mijn opleiding toen nog en informeerde of ik een jaar later wellicht mee zou kunnen. Een week later zat ik al in Spanje. Ik had nul ervaring, maar ik kon direct met het team mee. Ik heb er heel veel geleerd, waar ik bij mijn werk ook veel profijt van heb" vertelt de 27-jarige Ridderkerkse.

Gedumpte jachthonden
Scooby Protectora de Animales nabij Valladolid is het grootste dierenasiel van Spanje, waar meer dan 600 honden, katten en boerderijdieren worden opgevangen. "Gered door deze organisatie worden vooral honden die zijn afgedankt. Bijna elke week heeft men daar wel een handvol gedumpte honden. Na het einde van het jachtseizoen in februari worden er tientallen achtergelaten. Ook puppy's die ongewenst zijn worden gedumpt" aldus Rowana.
Ze heeft zich het lot van deze dieren zo aangetrokken dat ze meer doet dan alleen meedoen met het team van stichting VEHRA (Veterinarian Education Helping Rescued Animals). Met een vriendin reisde ze in de zomervakantie af om er drie weken te helpen met de dagelijkse verzorging.
"Dit jaar hoop ik weer twee keer te gaan. Mijn reis- en verblijfkosten betaal ik zelf. Alles wat ik met mijn acties verdien gaat naar Scooby" benadrukt Rowana. Ze staat voor dit doel op vlooienmarkten in de regio en had recent een verloting van een hondenportret dat beschikbaar was gesteld door illustrator Kelvin Wilson. "Rowana had me gevraagd om een van haar honden te schilderen. Toen ik hoorde wat ze allemaal in Spanje doet heb ik daar graag een schilderij voor beschikbaar gesteld" aldus Wilson. Zijn werk bracht ruim 300 euro op.

Verroeste benches
"Bij Scooby kunnen ze altijd geld voor diervoeding gebruiken. Er zijn lang niet altijd voldoende hondenbrokken. Gelukkig is er een bakker die oud brood voor het asiel bewaart. Daar kunnen ze altijd op terugvallen. Voor zieke dieren is vaak veel duurder voer nodig" weet Rowana. Daarnaast heeft ze haar pijlen gericht op verbetering van de recovery van het asiel. "Wat er nu staat is ouwe meuk. Benches zijn verroest en de honden kunnen zich verwonden aan spijlen die uitsteken. Daar moet hoognodig iets aan gedaan worden."
Alles over de lopende acties is te vinden op Rowana's Facebookpagina Opknap Project Scooby. Tekenaar/schilder Kelvin Wilson steunt met een speciale actie. Hij schildert elk huisdier ("uw hond, paard of schildpad…") voor de actieprijs van 500 euro, waarvan de helft naar de dierenopvang gaat. Deze actie loopt voor bestellingen tot 1 juli. Voor meer informatie: hello@kelvinwilson.com.

Een hondenschilderij van Kelvin Wilson bracht 300 euro op