Wethouder Marten Japenga nam dinsdag een kijkje bij het verspreiden van de containers bij woningen in Het Zand.

'Vervangende container moet gratis'

RIDDERKERK - De vervanging van de minicontainers mag Ridderkerkers geen extra geld kosten. Voor een extra GFT- of papiercontainer wil het gemeentebestuur een bedrag van rond de 75 euro vragen. Een meerderheid van de gemeenteraad is het hier niet mee eens.

Dit bleek vorige week in een commissievergadering. Anton Rotier (SGP) stelde dit mogelijke tarief ter discussie: "Het stimuleert niet om afval te scheiden als mensen nog een keer moeten betalen voor een extra GFT- of papierconctainer."
De meeste partijen zijn het hiermee eens. "Al deze mensen hebben al een keer voor hun extra containers betaald. Door het omwisselen worden ze verplicht om opnieuw te betalen" aldus Edward Piena (VVD), die vindt dat de vervanging gratis moet. De fracties van Echt voor Ridderkerk en GroenLinks onderschrijven dit: "Als we groene tuinen willen moeten we geen drempels opwerpen voor GFT-afval."
Officieel zijn er overigens nog geen tarieven voor extra containers vastgesteld. Het collegevoorstel hiervoor komt in de raadsvergadering van december. Er wordt aan gedacht om bij inruil op nul te stellen. Nu het omwisselen in volle gang is, is er vrees dat bewoners het lange tijd zonder extra containers moeten doen. "Het wordt herfst en dan heb je die extra container juist nodig" stelt Piena. Volgens wethouder Marten Japenga zullen extra containers zo snel mogelijk worden geleverd. "We willen eerst de nieuwe containers uitrollen. Het wordt een chaos als we daarbij rekening moeten houden met individuele gevallen. Het maatwerk komt daarna. Ook voor mensen die een container willen weigeren."