Wethouder Japenga knipte het lint met bewoners van de Acaciastraat door

Woningen van het gas vanaf 2021

RIDDERKERK - Binnen twee jaar moet duidelijk zijn hoe Ridderkerk meer woningen van het gas kan krijgen. Die boodschap droeg wethouder Marten Japenga maandagmiddag uit bij de officiële overdracht van drie "nul op de meter" woningen aan de Acaciastraat.

Drie bestaande woningen van WoonCompas werden in Ridderkerk-West gasloos gemaakt en krijgen nu de energie van zonnepanelen op het dak. "In 2050 moet Nederland van het gas af zijn. Dat lijkt ver weg, maar we moeten dat voor zeven miljoen woningen en een miljoen bedrijven bereiken. En dit zijn er nog maar drie" aldus Japenga.
De wethouder erkent dat er nu nog veel onduidelijk is. Hij verwacht dat daar snel verandering in zal komen: "In 2020 moeten we als gemeente een warmtevisie hebben. Dan moet duidelijk zijn wat we kunnen in plaats van gas. Met dat als basis moeten we in 2021 weten in welke wijken we concreet aan de slag gaan" stelt Japenga.
De drie woningen van WoonCompas werden bij wijze van proef energiezuinig en gasloos gemaakt. Volgens directeur Alfred van den Bosch zal die ervaring van pas komen als in de toekomst meer rijtjeswoningen aangepakt moeten worden. De verbouwing aan de Acaciastraat werd gerealiseerd door duurzaam bouwer Renolution. De gevels werden compleet gestript om maximale isolatie te bereiken. "De ramen hebben nu driedubbel glas. Er gaat zo geen warme uit de woning verloren en er is relatief weinig nodig om het huis op temperatuur te krijgen" zegt directeur Jan Willem Sloof. De daken zijn aan beide zijden, boven een islolatielaag, vol gelegd met zonnepanelen.