Esther Annaars bij haar huis in de Burgerwissellijst

'Huiswerk' in Burgerwissellijst

RIDDERKERK - In de Burgerwissellijst exposeert Esther Annaars deze maand met een werk dat bij deze tijd van het jaar past. Ze plaatste vrijdagavond in de expositiekast bij de entree van grandcafé Burgerzaken in Ridderkerk een verlicht huisje dat ze maakte van witte en rode klei.

Voor de 55-jarige maakster was dit huisje een opdracht van de opdracht van de beroepsopleiding die ze op dit moment volgt, de Nederlandse Keramiekopleiding in Gouda. Ze moest komen met een doosvorm waar het deksel niet vanaf kan schuiven. "Dit huisje, waarvan de ramen en deuren doormiddel van scharniertjes open en dicht kunnen, heeft een dak dat óver de schoorsteen getild kan worden. Het kan dus niet schuiven" aldus Esther, die het huis tot in de kleinste details secuur afwerkte. De deuren en ramen kunnen met scharniertjes open en dicht. De dakpannen en alle overige details (huisnummer, deurbel en hoefijzer, de deurbel en het vogelhuisje) zijn handgevormd. Alle kleuren maakte ze door het mixen van rode en witte klei.
In mei 2020 hoopt Esther het examen van haar opleiding te doen, maar ze werkt al in opdracht. Ze maakt divers werk voor een cadeauwinkel aan het Dillenburgplein. Een schaal die ze begin dit jaar maakte is te zien bij Paviljoen Struis. Ook ontwierp ze de keramieken blaadjes voor de gedenkboom op begraafplaats Vredehof. "Ik heb niet de illusie dat ik met dit mooie werk een dikke boterham kan verdienen, maar ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik mag doen wat ik prettigst vind, mooie dingen én mensen blij maken" aldus de Ridderkerkse.
De Burgerwissellijst is een initiatief van de Kunstroute Ridderkerk, gesponsord door Burgerzaken. Hobbyisten en beginnende kunstenaars hebben hiermee een klein podium.