Eerste asielzoekers donderdag op asielschip

RIDDERKERK - Donderdag 2 december arriveren de eerste asielzoekers op het schip ‘De Holland’ in de haven van Ridderkerk. Het Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers (COA) biedt op het schip tot uiterlijk 1 februari 2022 tijdelijke opvang aan maximaal 70 asielzoekers.

De eerste groep asielzoekers bestaat uit 32 mannen, vrijdag gevolgd door nog eens 11 mannen. Het zijn asielzoekers uit onveilige landen, met name Syrië en Yemen. Zij spreken Arabisch, een enkeling Koerdisch.

Het schip en de bijbehorende voorzieningen op de wal zijn gereed om de eerste asielzoekers te kunnen ontvangen. Het veiligheidsplan is vastgesteld. Allerlei faciliteiten, zoals de stroomgenerator, drinkwatervoorziening, medische zorg, een goede bevoorradingsroute en de inzamelmogelijkheid voor afval, zijn operationeel. Bij het schip zijn bewakingscamera’s opgehangen. Aan boord is 24/7 beveiliging aanwezig.

Zo’n zestig personen hebben vorige week vrijdag gebruik gemaakt van het spreekuur op het schip. De bezoekers stelden vragen, die zo goed mogelijk zijn beantwoord. Een aantal personen was naar het spreekuur gekomen om aan te geven dat zij willen meewerken aan een zo aangenaam mogelijk verblijf van de asielzoekers. Buiten het spreekuur voor inwoners was er voor leden van de gemeenteraad gelegenheid om het schip te bezoeken.

Voor de duur dat het COA-schip in de haven van Ridderkerk ligt, is een beheercommissie ingesteld. Daarin hebben zitting belanghebbenden uit de directe omgeving, de voorzitter van het Wijkoverleg Drievliet/’t Zand, het COA, de politie en de gemeente. Het eerste overleg heeft inmiddels plaatsgevonden.

Mailadres

Het speciale mailadres vluchtelingenopvang@ridderkerk.nl blijft voorlopig actief. Het kan worden gebruikt voor het stellen van vragen aan de gemeente, of voor het aanbieden van hulp en ondersteuning.

Achtergrond

Door de ontwikkelingen in Afghanistan is er een verhoogde instroom van asielzoekers in ons land. Het Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers (COA) heeft een tekort aan opvangplaatsen. De asielzoekers-centra (AZC’s) zitten overvol, door de verhoogde instroom in combinatie met de krapte op de woningmarkt. Met het beschikbaar stellen van een ligplaats voor een opvangschip draagt Ridderkerk een steentje bij aan de oplossing van dit knellende probleem.