Vogels kijken in het Donckse Bos

Nieuws

RIDDERKERK - Op woensdag 16 april organiseerde de Natuurvereniging IJsselmonde “vogels spotten” voor de jeugd in het Donckse Bos. Negentien deelnemers (veertien kinderen met vijf ouders), begeleid door drie leden van de natuurvereniging, IJsselmonde liepen onder de indruk van wat de natuur hen bood twee uur lang door het misschien wel mooiste parkbos van Ridderkerk.

In het begin van de rondwandeling werd het verschil tussen de boomklever en de boomkruiper uitgelegd. Deze vogels komen veel voor in het Donckse Bos. Vooral in de gegroefde schors van de machtige eiken vinden beide insecteneters een groot aanbod van voedsel. Ieder zoekt deze op een eigen manier, waarbij de boomklever als de beste acrobaat van de twee zelfs kans ziet ondersteboven langs de stam naar beneden te gaan. Met behulp van een tablet werden beide vogels van te voren al bekeken èn beluisterd. Gemakkelijk aan de zang herkenbare vogels zoals de tjiftjaf werden snel "opgepikt" (ze waren vrijwel door het hele bos voortdurend te horen) en ook de mooie zang van zwartkopjes was goed te horen. De kinderen leerden dat het zwartkopje een roodkapje als vrouwtje heeft en dat klinkt grappig in zo'n oud bos met een "Hans-en-Grietje-huisje" (gebouwd in 1808), waar de meeste kinderen op de foto werden gezet. Eén meisje wilde om onduidelijke redenen niet gefotografeerd worden.

Onder de indruk
Spannend was het goed te volgen luchtgevecht tussen twee buizerds en een aantal kraaien. Op de Polderdijk bleef de groep lang stilstaan bij een boom, waarin drie halsbandparkieten zich dichtbij in het zonnetje lieten bewonderen. Vlak naast het pad bij de grote vijver zat een grauwe gans te broeden. De gans maakte zich zo plat mogelijk en de kinderen liepen er muisstil langs. Twee kinderen zeiden later een nieuwsgierig kopje van een jong onder de vleugels van de gans vandaan te hebben zien komen. Kortom, dit maakte grote indruk. De interessante bruggetjes en het speelse hondje van de freule maakten dat de kinderen zich niet verveelden. Ook de volwassenen lieten zich niet onbetuigd. Het feit dat zij vroegen hoe ze aan meerjarenkaarten konden komen, maakte dit nog eens duidelijk. De vogelgidsen waren tevreden over het aantal waarnemingen. “Van de 52 vogelsoorten die ik hier afgelopen anderhalf jaar gezien heb, zagen wij tijdens deze jeugdexcursie er 21. Lijkt niet zo overweldigend, maar voor jeugdige natuurvorsers al een goed begin!”

Aangeraden wordt het Donckse bos nu met een bezoek te vereren. De komende weken zijn nog veel vogels te zien, voordat de eiken vol in blad komen. En de vogelzang neemt sterk af na het broedseizoen. Voor de scholen is het een prachtige locatie om de biologielessen handen en voeten te geven. Leden van de Natuurvereniging IJsselmonde (voorheen de Natuurvereniging Ridderkerk) willen daarbij graag gidsen.