Gratis instappen is er voor ouderen in Ridderkerk niet bij

Geen gratis openbaar vervoer voor AOW'ers

RIDDERKERK - Ridderkerkse AOW'ers hoeven niet te rekenen op gratis openbaar vervoer. Het college ziet er de toegevoegde waarde niet van in. Uit verkennend onderzoek wordt geconcludeerd dat er maar een kleine groep ouderen echt mee wordt bediend. "Daarbij zijn de ov-tarieven niet zodanig dat deze een belemmering vormen voor de mobiliteit."

Er is de afgelopen jaren op gratis openbaar vervoer aangedrongen door lokale afdelingen van ouderenbonden en enkele raadsfracties. Met een motie kreeg het college de opdracht om te kosten te onderzoeken van zo'n regeling voor AOW-gerechtigden op verschillende inkomensniveaus. Berekend is dat neer zou komen op 54.000 euro voor ± 800 ouderen met inkomen tot 110% en 108.000 euro voor rond de 1600 AOW'ers tot 120%.

Kleine groep

Het gemeentebestuur wil die investeringen niet doen, ook niet voor de senioren met de laagste inkomens. "Het gaat om een relatief kleine groep, waar – relatief – hoge kosten voor moeten worden gemaakt" aldus het college, dat de middelen anders wil inzetten voor de meest kwetsbare doelgroepen.

Laag tarief

Het onderzoek stelt dat waarschijnlijk 60% van de AOW-gerechtigden zou profiteren van de regeling, "maar er is niet te zeggen of er dan ook sprake is van een toename van het aantal reizigers." Er wordt op gewezen dat AOW'ers al gebruik kunnen maken van (landelijk geldende) kortingen op openbaar vervoer van 34% en dit met een abonnement kan oplopen tot 54%: "De tarieven voor het openbaar vervoer voor ouderen zijn – welbeschouwd – al tamelijk laag. Een enkele reis van Ridderkerk naar Rotterdam-Centraal (2 zones) kost minimaal € 1,87."