Tandarts op trektocht langs dorpjes in Nepal

RIDDERKERK - Afgelopen jaar stopte tandarts Ton Bogaard met zijn praktijk in Ridderkerk. Zijn patiënten konden bij zijn afscheid een gift doen voor een project in Nepal, waarbij de 62-jarige tandarts zich als vrijwilliger wil gaan inzetten. Deze maand wordt dit voornemen tot uitvoering gebracht.
Samen met echtgenote Ingrid zal Bogaard zich in Kathmandu aansluiten bij een team van Stichting Project Nepal (www.angelnepal.nl). Met twee jeeps zal een week lang gereden worden naar kleine dorpjes die normaliter van tandheelkundige hulp verstoken zijn. "We moeten vaak op onverharde wegen rijden om die plaatsen te bereiken" weet de Ridderkerkse tandarts, die vaker in Nepal is geweest. Veertien jaar geleden mocht hij er al tanden trekken in de schaduw van een boom: "Daar zijn nu in principe lokalen in scholen voor beschikbaar. Maar als het licht niet goed is zullen we toch weer naar buiten moeten. Improviseren hoort er daar bij."

Poetsproject op scholen
Dat veel schooltjes op het programma staan is niet toevallig. De groep met ook een Nepalese tandarts, een dokter, verpleegkundige en een aantal tolken gaat op tournee voor een preventieproject. Hiermee wordt ingezet om het tandenpoetsen en handenwassen op de scholen tot de normaalste zaak van de wereld te maken. "We gaan de kinderen leren tandenpoetsen. Om dit structureel te maken willen we daar permanent toezicht op. Nu zullen de leerkrachten van die hele volle klassen daar weinig tijd voor hebben. Daarom komen wij met het idee om voor elke klas een chef tandenpoetsen te benoemen. Zo kan één leerling daarop toezien en die eretitel kan natuurlijk per maand of per kwartaal wisselen" vertelt Ingrid Bogaard, die hierbij ook een rol zal hebben.

Verwaarloosde gebitten
De Stichting Project Nepal zal de scholen elk halfjaar checken en ze blijvend voorzien van tandenborstels. De hoop is dat dit tot minder kiespijn leidt. "Al die gebitten zijn nu zwaar verwaarloosd. Ik zal weer heel wat tanden en kiezen moeten trekken" blikt Ton Bogaard vooruit. Het vullen van gaatjes zal er niet bij zijn. Dat wordt niet zinvol geacht omdat verder alle voorzieningen ontbreken. "Als zo'n vulling afbreekt of loslaat is er niemand die er iets aan kan doen. Er is geen enkele nazorg. Daarom beginnen we daar niet aan" licht de tandarts toe.

Speciaal geprepareerd
Bogaard zal wel in staat zijn om tandsteen te verwijderen. Een apparaat voor tandsteen is speciaal geprepareerd om ook in primitieve omstandigheden van dienst te kunnen zijn. "Op de meeste plekken zullen geen kranen zijn en deze werkt al als je hem op een colafles met water zet. En colaflessen vind je over de hele wereld wel" aldus Bogaard. Hij heeft bij de DHIN benodigde materialen met korting kunnen kopen. De giften van zijn patiënten zijn hiervoor benut. Zijn oude leveranciers hebben ook benodigde materialen voor Nepal gedoneerd. "Onze reis- en verblijfkosten betalen we zelf. We mogen wel van Turkish Airlines meer bagage gratis meenemen. Die giften zijn puur voor de spullen die we nodig hebben. In het land zelf zullen we ook nog wat zaken aanschaffen. We moeten ook kunnen steriliseren en daar gaan we snelkookpannen voor gebruiken" aldus het tandartspaar. Geld dat eventueel overblijft wordt geschonken aan de stichting voor de aanschaf van tandpasta en tandenborstels.