Zalmstraat. Foto Dennis van Wingerden

Weinig brand; heel veel schade

RIDDERKERK - De jaarwisseling is voor de Ridderkerkse brandweer ten op zichten van voorgaande jaren bijzonder rustig verlopen. Er werd op oud- en nieuwjaarsdag 'slechts' acht keer uitgerukt, waarvan twee keer naar Rotterdam. Bij een vuurwerkbom aan de Zalm was weliswaar geen sprake van brand maar wel van heel veel schade.

De laatste dag van het jaar begon vroeg voor de vrijwilligers. Acht minuten na middernacht meldden de alarmontvangers een gebouwbrand in de Beverwaard. Ter assistentie van de beroepspost Groene Tuin rukte een tankautospuit uit. Het bleek echter mee te vallen waarop men retour kazerne kon. Een half uur later gingen de piepers alweer en weer voor de Beverwaard. Ditmaal voor een bestelbus in brand. De alarmering werd echter ingetrokken omdat de beroepslieden inmiddels weer beschikbaar waren. Vervolgens bleef het tot half tien ´s avonds stil. Op dat tijdstip werd een containerbrand gemeld aan de Vechtstraat. Deze werd volgezet met water.

De jaarwisseling kon rustig beleefd worden. Rond kwart over twaalf stond een tuinhuisje in brand aan de De Wetstraat maar hiervoor rukte het IJsselmondse blusvoertuig uit. De brand was reeds geblust, er hoefde alleen een nacontrole uitgevoerd worden. De Ridderkerkse ploeg moest tegen enen voor het eerst in actie komen. Het zou gelijk een langdurige inzet worden. Aan de Zalm was een gigantische vuurwerkbom afgegaan op straat. Ruiten sneuvelden, dakpannen kwamen naar beneden en auto's raakten beschadigd. Vier mensen raakten hierbij gewond. De brandweer werd gealarmeerd om diverse woningen en auto's veilig te stellen. Hierbij werd assistentie gevraagd van de Rotterdamse ladderwagen. Vanwege de omvang en impact werden de officier van dienst en officier van dienst bevolkingszorg ook ter plaatse gestuurd. Burgemeester Attema liet zich persoonlijk informeren op de incidentlocatie. Een man, een vijftiger, heeft aangegeven verantwoordelijk te zijn. Om tien over twee werd het tweede blusvoertuig gealarmeerd voor een autobrand aan de Tinstraat. De voorzijde van een geparkeerde personenauto stond volledig in brand. Gezien de verwrongen motorkap lijkt vuurwerk de oorzaak te zijn geweest. Met een straal hoge druk werd, onder toeziend oog van een politie-eenheid, de brand geblust. De rest van de nieuwjaarsnacht hoefden de brandweerlieden niet meer uit te rukken.

Rond kwart voor één nieuwjaarsmiddag kwam de eerste 'reguliere melding' binnen. Een automatisch brandalarm. Aan het eind van de middag volgden nog twee oud- en nieuwbrandjes. Om vijf voor half vijf werd een containerbrand gemeld aan de Rijksstraatweg. Een rolcontainer stond in brand en werd geblust met een straal hoge druk. Om kwart voor zes stond de inhoud van een ondergrondse container aan de Amerstraat in brand. De container werd volgepompt met bluswater.