Geen prijs, maar de finaleplaats was ook mooi voor de jonge Ridderkerkse filmmakers

Trotse finalisten in Tuschinski

RIDDERKERK - Afgelopen vrijdag werd in Pathé Tuschinski de nationale finale van het UNICEF Kinderrechten Filmfestival georganiseerd. Van de 833 inzendingen was de Ridderkerkse film 'Geen Rechten?' één van de 12 finalisten. De film is gemaakt door kinderen van de Brede School Ridderkerk, onder begeleiding van Stichting Building Arts.
Na het winnen van de Ridderkerkse finale op 11 mei, het filmen van een professionele remake op 19 mei en het winnen van de Rotterdamse finale op 30 mei, mochten twaalf kinderen uit Slikkerveer hun zelfgemaakte film vertonen op de nationale finale in Amsterdam. De film 'Alles anders' van Het Tangram uit Rotterdam werd door de jury uitgeroepen tot 'Beste Film' van het UNICEF Kinderrechten Filmfestival 2016/2017. Helaas konden de Ridderkerkse kinderen geen prijzen mee terug nemen. Wel werden handtekeningen en selfies met de BN'ers uit de jury gescoord. Marco van 't Wout van Building Arts is ongelofelijk trots op de filmsterren in de dop. "De kids beseffen het zich misschien nog niet, maar het is heel bijzonder dat wij het zover hebben weten te schoppen. Daarbij komt dat er maar weinig mensen zijn die kunnen zeggen dat hun eigen film in het Tuschinski te zien was. Eén ding is zeker, deze dag vol ervaringen en herinneringen neemt niemand hen meer af" aldus Van 't Wout. Alle films die tijdens het Filmfestival van Ridderkerk zijn gemaakt, zijn nu ook op het YouTube-kanaal van Building Arts te zien. Voor iedereen die graag meer wil leren over filmacteren en film maken start Building Arts vanaf september met het aanbieden van filmlessen. Meer informatie over deze lessen is te vinden op: www.building-arts.nl.