Steffanie Helmink: “We hebben in Slikkerveer nog veel te winnen”
Steffanie Helmink: “We hebben in Slikkerveer nog veel te winnen” Foto: Johan Kruithof

In beweging voor gezondere voeding

RIDDERKERK - De najaarsmarkt van het Dillenburgplein geeft op zaterdag 9 september ook een podium voor het project "Jongeren Op Gezond Gewicht". Aan dit zogenoemde JOGG-programma geeft Ridderkerk sinds eind vorig jaar invulling. Net als in meer dan 120 andere Nederlandse gemeenten wordt gestreefd naar een gezonder gewicht onder jongeren. Het project is gestart in Slikkerveer en moet stapsgewijs uitwaaieren naar de andere wijken.
Volgens Alice Koster, namens JOGG Nederland adviseur voor de invulling van JOGG in Ridderkerk, is het belangrijk dat kinderen al op jonge leeftijd gezond (leren) eten. "Een op de acht kinderen heeft overgewicht en bij volwassenen is dat nog meer. Dat heeft effecten op de gezondheid" benadrukt ze. Om de jeugd aan te spreken wordt JOGG daarom ook wel vertaald als "Jongeren Onwijs Gaaf Gezond". Er zijn al een paar opvallende activiteiten in de gemeente ondernomen om dit te bereiken. Bij de laatste avondvierdaagse kon bijvoorbeeld snoep worden ingeruild voor leuke speeltjes. Ook werd een feestje gebouwd bij de opening van het watertappunt op het Koningsplein.
Het bevorderen dat kinderen meer water drinken in plaats van suiker bolstaande frisdrank is ook waar men met de JOGG naar streeft. Men wil deze campagne echter niet voeren op een belerende manier. Het idee is om de jeugd en ouders op een aansprekende manier te bereiken. "We gaan daarom aan de slag met een wijkgerichte aanpak. De succesfactoren van JOGG zijn lokale regie en lokale doelen. We kunnen daarbij aansluiten bij bestaande activiteiten, maar we zoeken ook met zoveel mogelijk partijen in de wijk samenwerking. We hopen zo met bijvoorbeeld winkeliers meer aandacht te krijgen voor gezonde producten en letterlijk meer beweging te brengen" aldus Koster.

Start in Slikkerveer
JOGG-regisseur voor Ridderkerk is de hiervoor vanuit Sport en Welzijn naar voren geschoven Steffanie Helmink. Op basis van bevolkingsonderzoeken en gezondheidsgegevens is zij het project begonnen in Slikkerveer. "Dit de Ridderkerkse wijk met de minste vergrijzing, maar er wonen hier wel veel kinderen met overgewicht. We hebben hier echt veel te winnen" stelt de JOGG-regisseur.
In de statistieken staat Slikkerveer er inderdaad te gewichtig voor. Gemiddeld kampt in de regio 9% van de kinderen uit groep 2 met overgewicht, maar voor Slikkerveer is dat percentage 15%. En voor de jeugd van 12 tot 16 jaar is dat zelfs 20%.
Op Slikkerveerse scholen zijn inmiddels verschillende activiteiten geweest om gezonde groenten en gezonde ontbijten te promoten. Ook het mega ontbijt op het Dillenburgplein(voor 150 winnaars van de najaarsloterij) zal zaterdagmorgen een bijzonder gezond karakter hebben. Wethouder Tineke Keuzenkamp zorgt voor de opening door te toasten met een glaasje verse jus d'orange. (meer over de najaarsmarkt op pagina's xx t/m yy)