Foto: Johan Kruithof

Nieuwbouw zonder gas in Het Zand

RIDDERKERK - In de vijfde fase van Het Zand in Ridderkerk worden woningen zonder gasaansluiting gebouwd. Projectontwikkelaar Kavel Vastgoed won met het plan voor 53 bijzonder duurzame woningen de prijsvraag, die de gemeente voor dit gebied had uitgeschreven.
"In het project Op 't Zand komen huizen die wat beeld betreft mooi aansluiten bij wat er nu al staat, maar qua energie zullen ze allemaal veel zuiniger zijn" zegt ontwikkelingsmanager Peter van Swam. Voor het ontwerp van de woningen is Kavel Vastgoed in zee gegaan met Schippers Architecten uit Den Haag. Van de tekentafel gekomen zijn rijwoningen, twee- en drie onder-een-kap-woningen, villa's en een viertal vrijstaande dijkwoningen, waarmee het plan aansluiting krijgt met de Middenmolendijk. Voor alle woningen geldt dat er geen gas voor de keuken of verwarming komt. "Alle huizen zullen deels of zelfs volledig in eigen energie voorzien" onderstreept Van Swam. Woningen met 'nul op de meter' worden bijvoorbeeld de rijwoningen, die met vernuftige zonnepanelen de energie voor de elektriciteit en verwarming van water gaan opwekken. De huizen krijgen hiervoor warmwaterreservoirs van circa 300 liter. In de verwarming wordt voorzien met vloerverwarming. "Dat betekent dat er beneden en boven geen radiatoren komen. Dat geeft weer extra mogelijkheden voor de inrichting" wordt opgemerkt. Ook het energiegebruik van de andere woningen blijft ruim onder de wettelijk verplichte norm. Daarmee zijn ze een stuk zuiniger in vergelijking met wat voorheen gangbaar was. "We maken ook met de aannemer afspraken maken over een milieubewust bouwproces, bijvoorbeeld door duurzame afvalverwerking waarbij bouwmaterialen kunnen worden gerecycled. Duurzaamheid in al z'n facetten staat voorop bij dit project" benadrukt de ontwikkelaar. De verkoop van de woningen start begin volgend jaar, maar bij Atrium Makelaardij wordt nu al een lijst met belangstellenden aangelegd. Voorafgaand aan de verkoop zal er in november ook nog een woon-inspiratieavond worden georganiseerd. Voor meer informatie: www.wonenoptzand.nl.