Ger de Jong kreeg het eerste exemplaar van Dick de Winter
Ger de Jong kreeg het eerste exemplaar van Dick de Winter Foto: Johan Kruithof

Bijna twee kilo aan lokale geschiedenis

RIDDERKERK - In de Oudheidkamer is op 28 oktober het boek "Ridderkerk na de Tweede Wereldoorlog" ten doop gehouden. Namens de redactie overhandigde Dick de Winter het eerste exemplaar aan Ger de Jong, de 92-jarige nestor van Stichting Oud Ridderkerk, die ook meeschreef aan dit 1,9 kilo wegende boek..
In totaal droegen veertien auteurs aan dit lijvige werk bij. Stichtingsvoorzitter Marten Douma is trots op wat zij op hun gebied hebben ingebracht. "Er is voor dit boek veel onderzoek gedaan en er zijn tientallen interviews geweest. Sommigen waren zo enthousiast dat ze makkelijk honderd bladzijden in hun eentje hadden kunnen vullen. Dat moest soms een tandje minder" aldus de voorzitter. Al met al zijn bijna 640 pagina's besteed aan de naoorlogse geschiedenis van Ridderkerk. Rode draad in bijna alle stukken in de ontwikkeling van het dorp en de grote veranderingen die in de loop der jaren plaatsvonden. "We voor dit boek uitgedaagd door Jantje Steenhuis, de directeur van het Stadsarchief Rotterdam. Toen we ons boek over de oorlog klaar hadden sprak zij uit dat het ook interessant moest zijn om een boek over de naoorloogse gebeurtenissen te komen. Die handschoen hebben we opgepakt" sprak Douma bij de presentatie. Dick de Winter, een van de auteurs van het ook al dikke boek "Ridderkerk en de Tweede Wereldoorlog", was de drijvende kracht achter dit vervolg. Hij wist alle medewerkers enthousiast te houden en hield stevig greep op de planning. Nauw betrokken bij de uitgave was ook drukkerij Sanders BV, die geen kosten rekende voor de fraaie opmaak. In de kosten werd voor een belangrijk deel bijgedragen door de Stichting Fonobori. Donateurs van Stichting Oud Ridderkerk krijgen allemaal een boek thuisbezorgd. "Een kluif voor bijna dertig van onze vrijwilligers, die in zo'n twee ton aan boeken gaan bezorgen" aldus de voorzitter. De verkoopprijs van het boek in de winkel is € 25. Ze liggen op de toonbank van boekhandel De Ridderhof en op de balie van de Oudheidkamer.