Romantiek met multitaskende dirigent

Onder de titel Romantiek in november gaf het Ridderkerks Symfonieorkest op zaterdag 25 november een prachtig concert in de Opstandingskerk in Rijsoord. Het publiek in de goedgevulde kerkzaal hoorde muziek van Liszt, Dvorak, Von Weber en Bruch.
Het concert begon ingetogen met Les Preludes van Franz Liszt. Les Preludes is bedacht als een symfonisch gedicht dat gekenmerkt wordt door veel tempowisselingen. Het stuk klonk als een motor met koude start die moet warmlopen. Zo zijn Les Preludes opgebouwd, en zo klonk ook het orkest een beetje. Wanneer na de langzame intro het tempo wordt opgevoerd en de koperblazers erbij komen, komt de muziek tot leven. Zo ook zaterdag.
Hoogtepunt en het meest bijzondere van dit concert van het Ridderkerks Symfonieorkest was dat dirigent Marcel Geraeds voor de solopartij voor zijn rekening nam in het Klarinetconcert No 1 van Carl Maria von Weber. Tussendoor gaf hij waar nodig aanwijzingen aan het orkest. Het orkest kon prima uit de voeten met deze uitdaging en zorgde voor een fijne begeleiding van de solist. Die speelde virtuoos en wist zeker in het tweede deel een mooie en intieme sfeer te creëren.
Het orkest kan terugkijken op een mooie muzikale afsluiting van 2017 in Ridderkerk.

Niels Kuiken

Kinderconcert
Op 16 december geeft het orkest twee voorstellingen waarin de animatiefilm The Snowman live begeleid wordt. Deze kinderconcerten vinden om 11.00 en 13.00 uur plaats in het oude kerkje van Tienhoven.