Teun Rijsdijk en Jan Reijmerink legden de tuinders van nu vast
Teun Rijsdijk en Jan Reijmerink legden de tuinders van nu vast Foto: Johan Kruithof

Blik op tuinders van toen en nu

RIDDERKERK - In de Ridderkerkse Oudheidkamer is zaterdagmiddag de tentoonstelling "Tuinders en kwekers vroeger en nu" geopend. De werkgroep foto- en filmdocumentatie van Stichting Oud Ridderkerk zette deze zomerexpositie op in samenwerking met het collectiebeheer van het museum.
Uit het archief gelicht werden voorwerpen en foto's van vroeger, terwijl de fotografen Teun Rijsdijk en Jan Reijmerink de hedendaagse activiteiten van lokale tuinders vastlegden. "Zij zijn heel wat keren naar het land of de kassen gegaan om op de juiste momenten werkzaamheden te fotograferen" vertelt werkgroepslid Leen Willemstein. Van hun oogst aan foto's zijn er nu ruim honderd te zien in de Oudheidkamer. Ze laten zien hoe er wordt gewerkt bij Holland Kruiden, kwekerij Jongenotter, tuinderij Aart Penning, maatschap M.J. en J. Scheurwater, Stekstar/Blijstar, firma G. Kok en kwekerij De Zwaan. Ook werd bij drie toeleveringsbedrijven van de tuinders gefotografeerd. Met Jan Lagendijk werd een stukje levende geschiedenis vastgelegd. Hij is een van de laatste koude grond tuinders van Ridderkerk. Dat wil zeggen dat hij voor zijn gewassen geen gebruik maakt van kassen. Op bijna 8000 m2 (van Het Huys ten Donck gepachte) grond laat deze agrariër in de buitenlucht onder meer andijvie, kroten, spits- en bloemkool in de buitenlucht opkomen. Ook is hij een van de weinigen die op deze manier nog tuinbonen verbouwd.
De verzamelde oude foto's laten zien dat er vroeger veel meer met de hand werd gedaan. Er werden grote groepen gevormd als er bijvoorbeeld aardbeien geplukt moesten worden.
Deze zomerexpositie blijft tot 5 augustus in de Oudheidkamer te zien. Bezoek is mogelijk op de middagen van woensdag t/m zaterdag van 13.30 tot 16.30 uur. De toegang is gratis.