'Jaap' van Leenen met zijn echtgenote Claudia bij de kerk waar hij misdienaar was Foto: Johan Kruithof

Ridderkerks 'dubbeltje' werd een miljonair in Amerika

RIDDERKERK - Vorige week werd in het centrum van Ridderkerk gesproken over miljoenen. Dat was niet een grondtransactie van de gemeente. Op het Koningsplein zat oud-Ridderkerker Jim van Leenen, die tijdens zijn vakantie in Europa telefonisch wat zaken afwikkelde op een terras. "Kapitalisme is het samenbrengen geld en management en financiële meerwaarde creëren. Met goed management kan heel veel geld worden verdiend" heeft hij ervaren.
Een rondreis met zijn echtgenote door Europa bracht de meervoudig miljonair een dagje terug naar de plaats waar hij opgroeide. De nu 65-jarige Van Leenen verliet Ridderkerk 37 jaar geleden. Veel gebouwen uit zijn jonge jaren zijn inmiddels gesloopt, zoals zijn ouderlijk huis aan de Margriete van Comenestraat en zijn school De Reijer in Slikkerveer: "Meer dan de mulo aan scholing heb ik niet gehad. De rest heb ik me steeds aangeleerd. Steeds als het nodig was volgde ik een training of cursus. Verder heb ik veel geleerd uit biografieën van succesvolle zakenmensen. Daar heb ik er tientallen van verslonden."
Andere plekken waar Jim veel herinneringen aan heeft zijn de Joriskerk, waar hij misdienaar was, en de woning van zijn grootouders aan de Benedenrijweg: "Bij mijn oma kwamen we elke zondag. Een van haar vaste uitdrukkingen was: Als je voor een dubbeltje geboren bent word je nooit een kwartje. Tegen dat fatalisme wilde ik me verzetten. Ik wenste er meer uit halen en wilde de wereld zien."

Naar scheepswerf
Het leek er aanvankelijk niet in te zitten. Net als veel van zijn generatiegenoten ging Jim (die als "Jaap" opgroeide) in het kielzog van zijn vader aan het werk op een scheepswerf. Letterlijk aan zijn zijde leerde junior bij De Groot & van Vliet wat hard werken is. "Altijd maar door en even gaan zitten was er niet bij. Dat is ook de basis geworden van mijn succes. Net iets langer door kunnen gaan dan de ander" onderstreept Van Leenen.
Het kwam de Ridderkerker van pas toen hij in dienst trad van Gelders Overslagbedrijf. Hij werd voor dit internationale logistieke bedrijf verkoper voor de zeevracht. Dat leverde hem al snel de kans op om in Amerika aan de slag te gaan. Met al zijn bezittingen in twee koffers vertrok hij naar Chicago in 1981. Drie jaar later kreeg Jim de kans om hetzelfde werk te doen in Parijs. Ook daar was hij succesvol, maar hield niet van de Franse slag. "Ik wilde terug naar de VS. Dat lukte niet direct, maar met een logistiek bedrijf in Canada kwam ik er weer in de buurt" blikt hij terug.

Bedrijvendokter
Jim van Leenen zette zich hier bij Livingston International op de kaart als 'bedrijvendokter'. Bij zijn indiensttreding was het een bedrijf met twee miljoen verlies en binnen twee jaar veranderde dit in een miljoen winst. Dat bracht de succesvolle manager naar GE Capital, dat hem verantwoordelijk maakte voor de Canadese tak van de divisie voor de verhuur van trailers en na drie jaar kreeg hij de Europese organisatie onder zich. Gedurende drie jaar in Europa had van Leenen een kleine miljard aan omzet en woonde hij weer tijdelijk in Nederland in Wassenaar.
Naar Amerikaans gebruik had de manager ook stock options in zijn compensatie pakket en met de opbrengst hiervan investeerde hij in de aankoop van een Internationale Logistieke organisatie tezamen met een Private equity Group. "Een bedrijf kopen, winstgevend maken en dan weer verkopen. Dat kan enorm lonend zijn" aldus de selfmade zakenman, die de kunst van de fondsen afkeek en het daarna ook zelf is gaan doen: "Ik wist dertig miljoen bij elkaar te lullen en heb vervolgens een bedrijf in New York gekocht. Daar zit nu flinke groei in en binnen pakweg drie jaar verkoop ik het weer."

Competitief
Een manager en bestuurder in de logistiek bleef hij al die jaren bij onder meer Flash Global, Fleetgistics en USPack. "Ik ben competitief en zal altijd een stapje harder lopen dan de concurrentie" aldus de oud-Ridderkerker, die nu regelmatig lezingen over het behalen van successen geeft voor Amerikaanse studenten. Hij hoopt hetzelfde nog eens te kunnen doen voor Ridderkerkse scholieren. "Je kunt alles bereiken wat je wil. Dat klinkt cliché, maar dat is echt zo als je gelooft in wat je wil en bereid bent om daar hard voor te werken. Daarvoor moet je ook uit je comfortzone durven te stappen. Als je daar binnen blijft verandert er niets. De grote uitdagingen liggen daar buiten en daar buiten leer je jezelf ook pas kennen. Steeds als ik dat verhaal vertel aan jonge mensen hoop ik er een of twee te raken en tot motiveren tot grote stappen. Niemand is voor een dubbeltje geboren."