v.l.n.r. Gert-Jan van Silfhout (Singelkerk), Ton van der Steen (Wilhelminakerk), Leo Monster (Sionskerk), Robert Kooijman (ChristenUnie) en Harmen Schipper (Eben-Haëzerkerk)

Harten gewonnen van CU

RIDDERKERK - In de week van Valentijn heeft de ChristenUnie inmiddels de traditie om personen of organisaties te bedanken die zich inzetten voor de inwoners van Ridderkerk. Vorig jaar werden mensen van de brandweer en politie in het zonnetje gezet. Dit jaar was het thema "De ChristenUnie houdt van vrijwilligers die nieuwkomers helpen integreren".
Op Facebook werd een oproep gedaan om zulke vrijwilligers aan te melden. Bij de aanmeldingen werd ook de werkgroep Vluchtelingen genoemd. Fractievoorzitter Robert Kooijman bracht een bezoek aan deze werkgroep, en verraste hen met een doos vol chocola. Naast deze werkgroep zijn ook andere Ridderkerkers verblijd met een hart vol chocola: Leo van Spronsen en de families Preesman en Van der Heide: "We zijn dankbaar voor deze mensen, die anderen belangeloos willen helpen om zich hier thuis te gaan voelen. Dit helpt zeker bij de volwaardige integratie van statushouders."
De werkgroep Vluchtelingen is opgezet vanuit een viertal kerken in Ridderkerk met als doel het bezoeken en waar mogelijk helpen van vluchtelingen op het azc Beverwaard en het begeleiden van nieuwe statushouders in Ridderkerk middels een maatjesproject'. Inmiddels zijn er al 30 maatjes actief die één of meerdere statushouders helpen. Verder worden er jaarlijks diverse activiteiten georganiseerd zoals een kerstmaaltijd en open-middagen voor azc bewoners. Elke dinsdag is er een sportuurtje voor bewoners van het azc en statushouders.