Gemeente in de fout met ontsluiting

RIDDERKERK - De gemeente Ridderkerk moet een betere regeling verzinnen voor de uitweg van twee nog te bouwen woningen bij de Pruimendijk in Oostendam. Dat heeft de Raad van State woensdag beslist in een zaak die was aangespannen door een omwonende. De gemeente krijgt 16 weken de tijd om met een oplossing te komen.

Volgens de Raad heeft de gemeente geregeld dat de twee woningen op de plek van een voormalig tuinbouwbedrijf worden ontsloten via een perceel met een tuinbestemming. In het voorgaande bestemmingsplan voor het tuinbouwbedrijf was dit ook zo geregeld. Woordvoerders van de gemeente verklaarden eerder bij de Raad dat dit een gebruikelijke methode is. Maar de gemeente zal van die methode moeten afstappen, omdat die juridisch onzeker is. En dat kan leiden tot geschillen waar de Rijdende Rechter zijn handen vol aan heeft.
De gemeente moet dus expliciet aangeven waar de ontsluitingsweg van de twee woningen komt te lopen en die ook zo benoemen in het bestemmingsplan. De Raad van State zal wachten met een eindoordeel tot de uitwerking van het herstel van het gebrek. Daarna gaat de Raad beoordelen of de gekozen oplossing geen grote problemen oplevert voor de omwonende die naast de uitweg woont.