Aart van Dragt als gids van een natuurexcursie

"Over natuur raak je nooit uitgepraat"

RIDDERKERK - Na ruim 21 jaar is er een einde gekomen aan de rubriek van de natuurvereniging in De Combinatie. Na 940 stukjes heeft Aart van Dragt er een punt achter gezet: "Over de natuur raak je nooit uitgepraat, maar ik begon het gevoel te krijgen dat ik mezelf aan het herhalen was. Dan is het moment gekomen om te stoppen."

Aart begon in 1999 met de rubriek van Natuurvereniging Ridderkerk. Het deed ook de samenstelling van het verenigingsblad van de vereniging, die in 2014 werd omgedoopt toe Natuurvereniging Eiland IJsselmonde. "Ik heb niet alles zelf geschreven. Soms kon ik een tijdloos stukje van één van de leden gebruiken of nieuws van de vogelwerkgroep over vogeltellingen."
Het leeuwendeel van de stukken kwam wel uit de pen van Aart, die de eerste jaren de teksten in de bus van de redacteur stopte. Na de e-mail was dat wekelijkse ritje overbodig. "Gebrek aan inspiratie heb ik nooit gehad. Als ik het even niet wist ging ik een rondje fietsen en kwam ik zo met drie ideeën terug" vertelt Aart. Hij beschreef vaak bijzondere aspecten van een natuurgebied, kenmerken van plantensoorten en het gedrag van dieren. Kritische geluiden op het groenbeleid van de gemeente waren er ook. "Bloemen voor vlinders zijn prachtig, maar je moet ook planten hebben voor de rupsen" geeft Aart als voorbeeld van een vergeten aspect in het groenbeleid. Hij pleit er met de natuurvereniging al langer voor dat de gemeente een ecoloog in dienst neemt. "Binnen de hele BAR-organisatie is nu geen ecoloog te vinden."
Aart staat ook bekend als dé bomenkenner van Ridderkerk. Regelmatig wordt het om advies gevraagd door bewoners en soms door raadsleden die zich zorgen maken over de voorgenomen kap van bomen. "Mijn ervaring is dat de gemeente nooit zomaar bomen kapt. Het kost namelijk veel geld om een nieuwe boom te planten en de eerste jaren is extra zorg nodig. Maar we moeten niet vergeten dat een kwart van de bomen in Ridderkerk ziek is. Die worden allemaal goed in de gaten gehouden i.v.m. onze veiligheid."