Distels zijn belangrijk voor vlinders (foto Aart van Dragt)

Natuurvereniging is teleurgesteld in gemeente Ridderkerk

RIDDERKERK - Op 7 juli jl stemde de gemeenteraad van Ridderkerk met algemene stemmen en veel enthousiasme voor de nieuwe Groenvisie. Alle partijen deelden de bezorgdheid over de spectaculaire achteruitgang van de soortenrijkdom de afgelopen 25 jaar. Ingestemd werd met de extra uitgave van 1.2 miljoen euro om van Ridderkerk de groenste gemeente van IJsselmonde te maken. Met het extra geld wil Ridderkerk onder meer haar groenstructuren (bermen en groenstroken) opwaarderen tot vogel- en vlindertuinen, zo valt te lezen.

Dat valt te prijzen, want het zijn met name de insecten die sterk in aantal afnemen en daarmee ook een belangrijke voedselbron voor vogels. Als één plant een zeer belangrijke nectarbron voor veel insecten is dan is het wel de distel. Daarmee steekt de distel de vlinderstruik naar de kroon. Heel veel verschillende soorten dagvlinders, bijen, hommels, zweefvliegen en andere insecten snoepen van deze nectar. Verder leven er nog tal van andere nuttige insecten van het bladgroen. Distelvlinders komen voor de nectar, maar gebruiken de plant ook om hun eitjes op af te zetten zodat de rupsen van het blad kunnen eten.

Na de bloei vormt de distel zaadpluizen. Die bevatten oliehoudende zaden die een favoriete voedselbron vormen voor kneuen, putters, groenlingen, ringmussen en mezen. De kleurrijke putters worden, omdat ze vaak op distels te zien zijn, ook wel distelvinken genoemd.

Distelpluizen
Het zijn de zaadpluizen die de distels een slechte naam bij agrariërs hebben bezorgd.
Deze zijn bevreesd dat er distels op hun akkers ontkiemen. Geholpen door de wind kunnen de pluizen flinke afstanden afleggen en zo ook op de akker terecht komen. Uit onderzoek blijkt echter dat de pluizen binnen 10 tot 20 meter hun zaden verloren hebben. Dat houdt in, dat vrijwel geen sprake is van daadwerkelijke schade door overwaaiend zaad. Daarom is bestrijding van distels in natuurgebieden volkomen zinloos. Het is voldoende om te voorkomen dat distels tot bloei komen in bermen aan de rand van de akker.

Weer in APV
Deze maand, een jaar geleden, stuurde de Natuurvereniging een oproep aan de gemeenteraadsleden (en plaatste ook in de Combinatie hierover een artikel) om in de Algemeen Plaatselijke Verordening het artikel over de bestrijding van distels te schrappen: "Helaas kregen wij op 21 juli jl bericht van de gemeente dat wederom in de APV is opgenomen dat distels in een straal van 500 meter rond van (glas)tuinbouw en/of landbouw moeten worden bestreden. Een gevolg van een amendement van de SGP gesteund door CU, 18 Plus, Leefbaar Ridderkerk, Burger op 1 en Echt voor Ridderkerk. Dit heeft gevolgen voor distels die voorkomen in belangrijke natuurgebieden, zoals het Waalbos, de Donckse Velden en de Crezéepolder."

Op het eiland IJsselmonde is de gemeente Ridderkerk de enige gemeente die de bestrijding van de distels heeft opgenomen in haar APV. Natuurvereniging Eiland IJsselmonde is dan ook zeer teleurgesteld in deze gemeente die de ambitie heeft om groenste gemeente van het eiland IJsselmonde te worden.