Andrea van der Meer maakt alles in eigen atelier

Sieraden op maat uit eigen atelier

RIDDERKERK - In het centrum van Ridderkerk werd 25 jaar geleden Jewel Trend gestart. Inderdaad een trendy juwelier met hippe merken en sieraden van eigen makelij. In dat laatste heeft eigenaresse Andrea van der Meer volledig de hand. Zij en haar vakbekwame team kunnen helemaal naar de wensen van de klanten sieraden ontwerpen en fabriceren in eigen atelier.

“We hebben alles in eigen beheer. We hoeven dus ook niets op te sturen als bijvoorbeeld een ring op maat gemaakt moet worden. Omdat we alles zelf doen kunnen we ook direct een prijsopgaaf doen” vertelt Andrea. Als goudsmid heeft ze haar werk nog veelzijdiger zien worden door nieuwe ontwikkelingen en technieken: “Er kan nu zoveel meer. Trouwringen met bijvoorbeeld de vingerafdrukken van de geliefden of de handtekeningen uit het trouwboekje, die gelaserd zijn in een hanger. Daarmee heb je werkelijk een prachtige verrassing bij bijvoorbeeld een huwelijksjubileum.”
Het maken van nieuwe sieraden met het materiaal van oude sieraden behoort ook tot de mogelijkheden. Nu de goudprijs zo hoog is heeft Andrea al heel wat oude ringen een nieuw leven mogen geven. “Natuurlijk speelt daar vaak veel emotie bij. Oude zegelringen van een overleden vader verkoop je liever niet, maar dragen doe je ook niet. Je kunt er ook een nieuw familiestuk van maken. Recent heb ik voor een klant van drie ringen een collier voor zijn echtgenote gemaakt met daarin de namen van de kinderen” geeft Andrea als voorbeeld.

Memorials
Het hoeft zeker niet allemaal goud te zijn wat er blinkt. Zilveren sieraden worden met dezelfde zorg vervaardigd. De laatste jaren krijgt Jewel Trend ook veel waardering voor de zogenoemde memorials. Dit zijn sieraden die gemaakt worden ter herinnering aan een overledene. Dit kan met het handschrift van de gestorvene, vingerafdruk of een voetafdruk van een doodgeboren kindje. Mogelijk zijn ook ringen, hangers en armbanden waarin as van de geliefde wordt verwerkt. “Door het as te mengen met een speciaal soort hars krijg je echt een bijzonder sieraad. Het is zeker dankbaar werk. Het verwerken van het as kunnen we doen in het bijzijn van de familie. Op afspraak kunnen wij dat ook bij de klant thuis doen. “
Jewel Trend is gevestigd in winkelcentrum Ridderhof. Websites: www.jeweltrend.nl en www.jeweltrendmemorials.nl.