Binnenrijk

Plannen voor het bebouwen van de grond liggend in de ‘Driehoek Het Zand’ vergevorderd

Een samenwerkingsverband tussen AMARE Vastgoed, Timpaan en Bouwbedrijf Wagemakers, heeft de in 2017 door de gemeente Ridderkerk uitgeschreven tender voor de ontwikkeling van het terrein binnengehaald. Met name het ontwerp van de gebouwen en het omliggende terrein in combinatie met de duurzame maatregelen hebben tot de selectie geleid. In nauwe samenwerking met de gemeente heeft het consortium de achterliggende maanden hard gewerkt aan de ontwikkeling van het project. Nu zijn ze zover dat de eerste van de drie te realiseren woongebouwen in de verkoop gaat. Donderdag 29 oktober start de verkoop van het gebouw De Riede met 36 appartementen en 15 eengezinswoningen en kunnen belangstellenden zich inschrijven. De bestemmingsplanprocedure loopt op schema en de verwachting is dat begin juli 2021 de eerste paal de grond in gaat. De verkoop van de overige eengezinswoningen en appartementen in het project wordt gefaseerd uitgevoerd.

Binnenrijk, zo gaat de nieuwste buurt in Ridderkerk heten. Een schitterend groen binnengebied met daarin ruim opgezette, zeer duurzame, kwalitatief hoogwaardig afgewerkte eengezinswoningen en appartementen in een moderne architectuur. Stuk voor stuk gasloos en energiezuinig door verschillende slimme toepassingen. Vanuit de woning stapt men het groene omliggende park in. De eengezinswoningen hebben daarnaast ook een privé-tuin en/of terras. In Binnenrijk komen allerlei woningtypen. In totaal worden er 133 koopwoningen gebouwd in drie woongebouwen. Er is een gebouw met appartementen, een gebouw met eengezinswoningen en een gebouw met een mix van appartementen en eengezinswoningen. De verscheidenheid binnen de woningtypen is groot, alleen al voor wat betreft de oppervlakte. Van compacte appartementen van 50m2 tot royale gezinshuizen met 160m2 woonoppervlakte. De woningen gaan gefaseerd in verkoop. Als eerste gaat nu het gebouw De Riede, met 15 eengezinswoningen en 36 appartementen, in verkoop. De 15 eengezinswoningen in de eerste verkoopfase zijn tussen 135m² en 160m² groot, de 36 appartementen hebben een woonoppervlakte tussen circa 70m² en 160m².

Duurzaam
Alle woningen zijn energieneutraal en honderd procent elektrisch. Maar duurzaam wonen gaat in Binnenrijk verder dan zonnepanelen en een warmtepomp. Al in het ontwerp is er gekeken hoe de impact op het milieu geminimaliseerd kan worden. Zo zijn de materialen die worden toegepast zo veel mogelijk duurzaam. Ze zijn gerecycled, gaan lang mee, vragen weinig tot geen onderhoud en winnen aan karakter naarmate ze ouder worden. Veel materialen zijn zelfs herbruikbaar. Optimale isolatie en ventilatie zorgen ervoor dat de energievraag zo klein mogelijk is. Door de toepassing van een hoogwaardige warmtepomp is de temperatuur in de woningen heerlijk koel op warme dagen en comfortabel warm wanneer het buiten koud is. Iedereen kan in huis zijn eigen binnenklimaat bepalen. In Binnenrijk wordt zorgvuldig met water omgegaan. Zo wordt het waterverbruik beperkt door waterbesparende kranen, douches en toiletten. Daarnaast gaat het regenwater dat op de daken valt rechtstreeks naar de omliggende sloten zodat het riool niet wordt belast. Een woning is pas echt duurzaam als men er prettig kan wonen. Dat is in Binnenrijk prima voor elkaar. De eengezinswoningen en appartementen zijn zo ontworpen dat ze optimaal profiteren van het daglicht. De geluidsisolatie zorgt ervoor dat het binnen heerlijk rustig is en het binnenklimaat is altijd comfortabel. Het geluid reducerende asfalt dat op korte termijn op de Vlietlaan aangebracht wordt zal het omgevingsgeluid nog verder reduceren.
De woningen zijn voorzien van hoogwaardig sanitair in de badkamer en het toilet.

Parkeren
De woningcomplexen zijn zo ontworpen dat de eigen auto’s vanaf de straat niet zichtbaar zijn. De ringbebouwing zorgt voor een gesloten blok dat door de bewoners met een speedgate toegankelijk is. Voor iedere woning is minimaal één parkeerplaats. Zelfs op de parkeerplaats is aan de groenvoorziening gedacht middels een centraal gelegen groenblok met bomen en struiken.

Omgeving
De gebouwen liggen in een kindvriendelijke buurt. Scholen, winkelcentrum Vlietplein en sporthal Drievliet liggen op loopafstand. Binnen een aantal minuten rijdt men op de snelweg. In dezelfde tijd wandelt men echter in de natuur in recreatiegebied De Gorzen, met een prachtig uitzicht over rivier De Noord of in de De Crezéepolder. Het nieuwste natuurgebied van Stichting Het Zuid-Hollands Landschap, waar zoet water op het ritme van eb en vloed het gebied in en uit stroomt. Nog dichter bij huis wordt rondom de woongebouwen een park gecreëerd met waterpartijen, hoogteverschillen en bruggetjes. Met een vrij toegankelijk sportveld heeft men een sportaccommodatie zelfs binnen handbereik. Om eventuele overlast te beperken wordt ’s avonds uit voorzorg het speelveld afgesloten. Niet voor niets wordt het complex met ‘Binnenrijk, buiten voor de deur’, aangeprezen.

Webinar

De aftrap van de verkoop vindt plaats door middel van een zogenoemde webinar. Daarin wordt het project en de verkoopprocedure toegelicht en kunnen aspirantkopers vragen stellen die dan vervolgens beantwoord worden. De webinar vindt plaats op 29 oktober van 19.30 tot 20.30 uur. Men kan zich via de website inschrijven. Vanaf deze datum is het ook mogelijk om definitief online in te schrijven voor een woning. Twee weken na de start van de verkoop vindt de toewijzing plaats.

www.woneninbinnenrijk.nl