Anoushka Gielens rolde haar mat uit in het Oosterpark als onderdeel van de protestactie om yogascholen weer open te krijgen.

Yogadocenten rollen symbolisch hun matten uit om scholen geopend te krijgen

RIDDERKERK - Met de actie “Spring op je mat!” zijn de Vereniging van Yogadocenten en de Vereniging Yogascholen een lenteoffensief gestart om de yogascholen weer geopend te krijgen. Yogadocenten werden opgeroepen om symbolisch hun yogamatten uit te rollen.

Ook de Ridderkerkse Anoushka Gielens deed aan de actie mee en sprong op haar mat in het Oosterpark. “Ik kan door de lockdown al heel lang geen lessen meer geven. Bij mooi weer kan ik gelukkig wel naar buiten voor lessen, maar het liefst heb ik dat mijn studio gewoon open kan” vertelt de yogalerares.

Met haar collega’s is ze ervan overtuigd dat yogalessen binnen op een verantwoorde en veilige manier mogelijk zijn: “Er zijn weinig verplaatsingen nodig, want yogascholen zitten vaak dicht in de buurt van deelnemers. En bovendien werken zij met een inmiddels bewezen en door de overheid goedgekeurd corona protocol.”

Positief effect

De yogabranche stelt dat corona al te lang een wissel trekt op het welzijn van alle Nederlanders: “Veel mensen worstelen met psychische klachten, slaapproblemen en gevoelens van emotionele eenzaamheid. Het is wetenschappelijk bewezen dat yoga een positief effect heeft op het mentale en fysieke welbevinden van beoefenaars.

Daarbij staat yoga ook voor verbinding en community, iets wat in deze crisis als gemis wordt ervaren. Tijd om de matten uit te kloppen en weer samen op de yogamat te springen.”